Fader Jan
Hej
Jag är ny i forumet och hoppas nu att det finns någon som kan hjälpa mig med ett ogräsbekymmer.
För någr år sedan fick jag in JORDREVA i gräsmattanoch den sprider sig med oroväckande hastighet. In i potoatisland och jorgubbsland och allt annat som jag försöker odla. Vad ska jag ta mig till? Mekanisk bekämpning har inte räckt till och jag sprider inte gärna ut några gifter, men måste kanske göra ett undantag. Är det någon som har ett bra tips?
HelénE
Enda sättet är nog att du gör nya potatis och jordgubbsland och sätter ner kantskydd mot gräsmattan som spärr så jordrevan inte kan ta sig in i landen.

Sen är det bara att rensa bort så mycket som möjligt som gäller. Kemisk bekämpning är ju svår eftersom den växer i gräsmattan, då tar ju gräset stryk också.

Jordrevan gillar näringsrika ställen, så ett tips att försöka minska ner den är kanske att inte gödsla gräsmattan.

Annars finns det ju något som heter stroller combi som är kombination av gräsmattegödsel och något som ska minska ogräs, men om det skulle funka på jordreva har jag inte en aning om men du kan säkert få svar i en bra trädgårdshandel.

Helén
Gossen Ruda
Med tanke på att jordstammen ligger ovanpå jorden går det kanske att använda en mossrivare? Visserligen kommer mycket antagligen att fastna i valsen men på sikt borde man få bort den. Jag har på det sättet fått bort något revbildande i gräsmattan men jag kommer inte ihåg vad det var. Kan ha varit jordrevan faktiskt. Annars funkar säkert Stoller Combi, det är väl mest Veronikan som överlever behandlingen förutom gräset då. smile.gif
Katarina Odla.nu
Hej! Du har redan fått bra tips och idéer här i forumet. Vad gäller Stroller Combi kan också fråga vår gräsmatteexpert Jankov, som du hittar på Odla.nu under Fråga experter. /hälsar Katarina på redaktionen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon