Hej!
Jag är nybörjare på plantor och har i år satt mina första frön med tomatplantor. De har nu vuxit till sig och jag planterade ut dem i större hinkar för ungefär en månad sedan. De började få lite missfärgningar på bladen ganska omgående efter att jag planterade om dem och tyvärr ser det ännu lite värre ut nu. Det verkar som att de blir något fulare för varje gång jag ställer ut dem på balkongen jämfört med när jag har dem inomhus. Idag t.ex. har jag haft dem ute och trots att det varit strålande solsken och nästan vindstilla (vilket jag trodde tomatplantorna stormtrivs i) så ser det ut som de blivit ännu lite fulare i bladen.
Kan någon förklara för mig vad jag gör för fel? Vill så gärna få fina tomater i sommar!
Tusen tack på förhand! (se bilder nedan)
[attachment=61437:busktomat.JPG]
[attachment=61438:golden_nugget.JPG]
*Stintan*
08-06-2011, 22:26
Har dom stått direkt i solgasset? Tycker att det ser ut som brännskador. Det kan ju bli väldigt hett på en solig balkong om det är vindstilla. Det är nog bra om du skuggar tomaterna med fiberduk e.dyl.
För mycket sol för snabbt. Det ser ut som brännskador på löven.
Plantorna måste avhärdas, dvs vänja sig långsammare att vara utomhus i starkare sol.
Börja med t.ex. en-två timmar, och öka successivt under en vecka tills dom står ute dygnet runt.
Jag avhärdade/härdade/what ever mina väldigt dåligt, och mina såg/ser också ut sådär! Men, det finns hopp! Nu har det börja växa ut nytt som bara tusan, och det är hur grönt och fint som helst! Jag lät bara mina stå kvar i solgasset, vattnade som man skall så verkar dem ha rett ut det ganska bra själva.
Men, kommande gånger skall jag absolut ta det väldigt mycket mer försiktigt!
Hej
De ser ut som att de fick mera vatten och möglar så om du kan titta på rötter och ser om de är friska eller inte.
Obs
Det händer om de planterade i fel jord.
H:Bassam
Tack för alla svar och idéer!
Plantorna står på en väster-balkong och det kanske är just som ni säger att jag inte vant dem i långsam takt, de gick från att stå inomhus och mer eller mindre inget direktljus till att jag planterade om dem och sedan ställde ut dem på balkongen under hela dagen.
Jag testar med att ta in dem från balkongen nu och låter dem stå ljust men utan något direkt solljus några veckor.
Någon som har tips på hur mycket man ska vattna en tomatplanta? Som Bassam är inne på så kanske jag har vattnat för mycket.
Många tror att tomater inte får torka ut, men de klarar att jorden ibland blir "nästan" snustorr. När mina plantor är små så vattnar jag dem på kvällen och då blir det ju blött men nästa morgon ska jorden bara vara lite fuktig och på kvällen så är den nästan torr...inte snustorr men då man ser att nu är det dags med en skvätt vatten igen. Det brukar vara lagom. Är det för blött så ruttnar de till slut.
Men det ser ut som solskador.
Har du möjlighet kan du ju göra ett skydd åt dem av odlingsväv, spänn upp ovan / runt dem så får de skydd mot starkaste solen.
Helén
Hej igen!
Har tagit in växterna sedan jag fick alla fina tips av er. Vad jag kan se så har det kommit ett par nya blad och de ser mycket bättre ut. Däremot är plantorna fortfarande väldigt "slitna" och ser väldigt hängiga ut.
Jag har även märkt att jag har lite flugfän runt plantorna. Ser ut ungefär som små fruktflugor och de visar sig framförallt när jag skakar på krukan och plantan. Då är det alltid en eller två som visar sig runt bladen och en del som gömmer sig nere i jorden som då kryper fram.
Efter att ha läst runt lite på forum så verkar det finnas något som heter sorgmyggor och som gömmer sig i jorden. Tror ni att det kan vara dessa sorgmyggor som gör mina stackars tomater så fula och slitna? Funderar på att köpa nematoder (tips från andra forum) för att få bort dem, är det någon som har provat det eller har andra tips?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.