Hej!
Jag är nybörjare på plantor och har i år satt mina första frön med tomatplantor. De har nu vuxit till sig och jag planterade ut dem i större hinkar för ungefär en månad sedan. De började få lite missfärgningar på bladen ganska omgående efter att jag planterade om dem och tyvärr ser det ännu lite värre ut nu. Det verkar som att de blir något fulare för varje gång jag ställer ut dem på balkongen jämfört med när jag har dem inomhus. Idag t.ex. har jag haft dem ute och trots att det varit strålande solsken och nästan vindstilla (vilket jag trodde tomatplantorna stormtrivs i) så ser det ut som de blivit ännu lite fulare i bladen.
Kan någon förklara för mig vad jag gör för fel? Vill så gärna få fina tomater i sommar!
Tusen tack på förhand! (se bilder nedan)
[attachment=61437:busktomat.JPG]
[attachment=61438:golden_nugget.JPG]
*Stintan*
08-06-2011, 22:26
Har dom stått direkt i solgasset? Tycker att det ser ut som brännskador. Det kan ju bli väldigt hett på en solig balkong om det är vindstilla. Det är nog bra om du skuggar tomaterna med fiberduk e.dyl.
För mycket sol för snabbt. Det ser ut som brännskador på löven.
Plantorna måste avhärdas, dvs vänja sig långsammare att vara utomhus i starkare sol.
Börja med t.ex. en-två timmar, och öka successivt under en vecka tills dom står ute dygnet runt.
Jag avhärdade/härdade/what ever mina väldigt dåligt, och mina såg/ser också ut sådär! Men, det finns hopp! Nu har det börja växa ut nytt som bara tusan, och det är hur grönt och fint som helst! Jag lät bara mina stå kvar i solgasset, vattnade som man skall så verkar dem ha rett ut det ganska bra själva.
Men, kommande gånger skall jag absolut ta det väldigt mycket mer försiktigt!
Hej
De ser ut som att de fick mera vatten och möglar så om du kan titta på rötter och ser om de är friska eller inte.
Obs
Det händer om de planterade i fel jord.
H:Bassam
Tack för alla svar och idéer!