christian_w
08-06-2011, 21:46
Problem:
I trädgården kan man på förmiddagarna se en mängd små söta guldbruna flygande borrar (Se mitt foto av borren)[attachment=61439:IMG_3981...ticole_r.jpg].
Borren gillar att mumsa rosors blommor, står det i boken från 1965.
Värre är att borrens larver förstör gräsets rötter. Detta fick vi och ett antal grannar uppleva 2010
Motåtgärder:
Det är viktigt att många grannar samverkar, tror jag. Borrarna flyger ju!
Om man vet på djurens korrekta namn (troligen Phyllopertta horticola) kan man beställa nematoder för biologisk bekämpning . Två av grannarna provade 2010, men de säger att de tyckte att effekten var begränsad. Men tidpunkten för spridningen är kritisk, det är ju larverna som skall bekämpas. Köps på nätet, fanns förra året på Trädgårsforum i Mölnlycke. (500-600 kr), och finns bekrivna på annan plats i odla nu
Eftersom borrarna svärmar nu är det antagligen fel tid att sätta ut nematoderna, de angriper ju larverna. Än så länge får kvarterets husägare nöja sig med såpvatten i gula spannar (Gula funkar bättre än vita enligt dagens samfällda test, som också visade att såpa funkar bättre än oparfymerat miljövänligt diskmedel). I spannarna kan man samla en bråkdel av de odjur som finns i trädgården.. Intressant är att notera att skatorna hämtar liken i spannen om de inte störs och om spannen (kärlet) har en gynnsam form. Metoden kan således vara bättre än man tror ...
En av grannarna har något som liknar en tennisracket, men i själva verket är ett elektriskt uppvärmt nät, drivkällan ett batteri i handtaget. Han dödar mängder. Finns hos Claes Olsson har det sagts mig.
(Fråga: Finns det något sätt att editera bildes bredd och höjd eller skalfaktor ? )
Gossen Ruda
09-06-2011, 07:31
Det är oftast ganska meningslöst att försöka bekämpa flygande insekter om det inte görs på stora områden. Baggen är vanlig på alla marker och kommer flygande från alla håll. Ungefär som maskrosfrön.
Förra året hade jag ett he...te med ollonborrarna (den som syns på bilden).Jag vattnade med nematoder från Bionema efter svärmningen (fast varken jag eller mina grannar såg någon). I år har jag vattnat ut igen trots att det inte finns någon garanti på att nyfödda dör. Dessa ligger nu ca 1 cm under ytan jag fick några i händerna när jag kröp omkring och rensade några gamlingar hittade jag också. I höst kommer jag att göra det igen och resten av livet. Som sagt det går inte att utrota dem men jag nöjer mig med att få behålla mina gräsmattor. Förra året forslade jag iväg släp efter släp med med gräsmatta som satt lös och det gör jag inte om. Ollonborrarna lever företrädesvis i ekar (och bok o björk) och håller till på bladen men bryr sig inte om ekollonen. Den lever tre till fem veckor efter förpuppningen. Tack för tipsen om hinkarna. Kanske kunde man snacka i hop med skatorna så att de svalde dem i farten, det vore en dröm. .Ett sådant där racket har jag faktiskt någonstans skall testa det om jag ser någon svärm.
Gossen Ruda
09-06-2011, 14:23
CITAT (fvd @ 09-06-2011, 14:38)

Förra året hade jag ett he...te med ollonborrarna (den som syns på bilden).Jag vattnade med nematoder från Bionema efter svärmningen (fast varken jag eller mina grannar såg någon). I år har jag vattnat ut igen trots att det inte finns någon garanti på att nyfödda dör. Dessa ligger nu ca 1 cm under ytan jag fick några i händerna när jag kröp omkring och rensade några gamlingar hittade jag också. I höst kommer jag att göra det igen och resten av livet. Som sagt det går inte att utrota dem men jag nöjer mig med att få behålla mina gräsmattor. Förra året forslade jag iväg släp efter släp med med gräsmatta som satt lös och det gör jag inte om. Ollonborrarna lever företrädesvis i ekar (och bok o björk) och håller till på bladen men bryr sig inte om ekollonen. Den lever tre till fem veckor efter förpuppningen. Tack för tipsen om hinkarna. Kanske kunde man snacka i hop med skatorna så att de svalde dem i farten, det vore en dröm. .Ett sådant där racket har jag faktiskt någonstans skall testa det om jag ser någon svärm.
Ollonborren är större och ser lite annorlunda ut. Den brukar sällan ställa till med problem.
Jag såg det på bilden när jag skickat svaret den är snarlik bl a lite spetsigare baktlill. Hur som helst så är det ollonborrar här. Det intygar mina grannar som bott här i generationer.
Gossen Ruda
09-06-2011, 14:35
CITAT (fvd @ 09-06-2011, 15:32)

Jag såg det på bilden när jag skickat svaret den är snarlik bl a lite spetsigare baktlill. Hur som helst så är det ollonborrar här. Det intygar mina grannar som bott här i generationer.
Jag borde tro på dig men som insektskunnig vet jag hur mycket felaktiga uppgifter det florerar om våra småkryp.
Jag blir inte riktigt klok på vad du menar. Påstår du verkligen att ollonborrar inte gör någon skada ? Vad är det du inte tror på ? Jag slutade räkna larver när jag kom upp till tvåtusen mina grannar tre generationer bakåt tittade på dem och även en färdig bagge. När jag tittar på bilder i uppslagsverken tycker jag att det stämmer. Om detta är fel kommer det att visa sig och då återkommer jag. Fast jag hoppas förstås innerligt att jag slipper se några fler.
Maggan H
09-06-2011, 17:26
Det finns ett bekämpningsmedel i pulverform som man löser upp i vattenkanna och vattnar ut i augusti så fort man märker att gräset börjar gulna. I över 20 år har vi haft problem med dessa eländiga baggar och vi märker att de har minskat men finns ff kvar, de svärmade i veckan som gick. Medlet verkar så att det sugs upp av gräset och när larverna knaprar på rötterna får det i sig och dör. Tråkigt att ta till så starka grejor men när man år efter år får gräsmattan förstörd så blir man vansinnig till sist.
Gossen Ruda
09-06-2011, 17:26
Visst kan ollonborren och dess nära släkting kastanjeborren göra skada vid massuppträdanden men det är inte vanligt. Då har du otur. Det är betydligt vanligare att trädgårdsborren har massuppträdande. Kanske för att den förökar sig snabbare, den blir fullvuxen på 2 år mot minst det dubbla för ollonborrarna.
Vad heter medlet ni använder och var köper man det ?
Jag googlade och hittade bild på en larv som ser ut som mina och påstås vara ollonborre. Kan du titta på den och ge mig ett svar ? sef,nu stod det under bilden
Piccante
09-06-2011, 20:38
CITAT (fvd @ 09-06-2011, 21:07)

Jag googlade och hittade bild på en larv som ser ut som mina och påstås vara ollonborre. Kan du titta på den och ge mig ett svar ? sef,nu stod det under bilden
jag tycker att nästan alla larver bland bladhorningar (skalbaggsfamiljen med ollon, kastanje, trädgårds- borre mfl) är väldigt lika. Att bildgoogla är en ganska subjektiv metod för ofta är bilder förminskade eller förstorade. Har du någon uppfattning om larvernas längd resp tjocklek?
De är ca 3cm utsträckta men ligger alltid ihoprullade beige grundfärg sljusbrunt huvud svartgråa baktill en massa små ljusbruna fötter grova ungefär som en normal blyertspenna, Kolla bilden den kommer upp direkt när man googlar på ollonborre och klickar för bild. Den kommer från Sveriges entomologiska förening.
Gossen Ruda
09-06-2011, 21:40
CITAT (fvd @ 09-06-2011, 22:02)

De är ca 3cm utsträckta men ligger alltid ihoprullade beige grundfärg sljusbrunt huvud svartgråa baktill en massa små ljusbruna fötter grova ungefär som en normal blyertspenna, Kolla bilden den kommer upp direkt när man googlar på ollonborre och klickar för bild. Den kommer från Sveriges entomologiska förening.
Det kan möjligen vara en ung ollonborre i så fall för den blir uppåt 5 cm om jag minns rätt. Det var några år sen jag grävde upp någon. Alla bladfotingslarver ser likadana ut så det är svårt att artbestämma dem.
Gossen Ruda
10-06-2011, 07:36
CITAT (fvd @ 10-06-2011, 08:33)

Ser alla likadana ut ?
I stort sett. Experter kan kanske skilja även på larverna men knappast vi vanliga dödliga.

Jag kopierade Bionemas adress till bilden på den larv jag har den ser exakt ut så där.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.