Planterade för fyra dagar sedan en nyinköpt större syren. Bladen ser inte ut att må helt bra. Bladen visar en tendens till att rulla ihop sig och misstänker att den inte får tillräckligt med vatten. Ska det se ut så efter bara fyra dagar eller måste jag plantera om den? Vi har ganska mycket lera i jorden och blandade ut den med lite plantjord - men kanske inte tillräckligt? Har vattnat varje dag men ser att det ligger som en lerkaka på toppen.
Hej
Det är naturligt att de vissnar lite från början men de står på fel jord , du kan bytta till bättre jord till dem .
Tips
50% vanliga jord + 50% kogödsel + grus.
H:Bassam
Shabbadang
09-06-2011, 07:00
Jag tror inte du får sådana problem så snabbt om det handlar om jorden eftersom rötterna knappt har hunnit ut ur rotklumpen på den tiden. Du skriver att det var en större syren. Hur stor då? En riktig solitärbuske på två meters höjd eller? Och stod den i kruka eller var det mer klump? Och var klumpen nygrävd? Så bladen ut likadana när ni köpte den eller har det kommit sedan ni planterade den?
Om jorden är mycket lerig så kan det finnas en viss risk i att vattna varje dag eftersom vatten kan bli stående runt klumpen och inte dräneras bort. I så fall dränker man växten. Jag föreslår att du gör några dagars uppehåll med vattningen. Ingen krukodlad växt ska behöva vattnas varje dag, såvida den inte stod i en alldeles för liten, rotfylld kruka.
Nu har ju vädret varit krävande med mycket sol och blåst, men eftersom ni har vattnat varje dag så kan det knappast vara vattenbrist det är fråga om.
Aqvakul
09-06-2011, 07:03
Följ ovanstående kloka råd och vattna rejält 1-2 gånger i veckan. Stora buskar blir alltid lite chockade vid omplantering, särskilt vid varm väderlek.
Tack snälla för era svar. Jag vattnar mer sällan nu och hoppas den ska pigga på sig. Den mår i alla fall inte sämre.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.