|
Fanny-Lo
08-06-2011, 23:19
Har en gammal rönn som har fått barkskador både på grenar och längst nere på stammen. Vad beror detta på, är den sjuk eller kan det vara sorkarna som även grävt upp halva gräsmattan i vinter? Kan/bör man göra något eller klarar rönnen detta? [attachment=61440:_DSC0684.jpg] [attachment=61441:_DSC0680.jpg]
Shabbadang
09-06-2011, 06:53
Sorkskador låter inte otroligt, men rönn är inte någon favorit hos sork, åtminstone inte om det finns annat som är godare i närheten. Dessutom ser skadorna ut att ha något år på nacken för hade det varit sorkskador i vinter så hade inte barken fallit av på det sättet redan. Jag tror svaret ligger i att den helt enkelt är gammal. Man ser ofta kvistrensning på detta sätt hos äldre rönnar, de släpper grenar som ligger lite skuggigt och andra yngre grenar tar över. OM rönnen ser ut att vara vid god vigör för övrigt så är det nog ingen fara.
Huggorm
09-06-2011, 15:55
Jag håller med Shabbadang, det där ser ut som ålderskrämpor, det är vanligt med sådana skador på äldre rönnar och särskilt mångstammiga. Rönnen blir ju vanligtvis inte så gammal, oftast inte mer än 60-100 år ens i ett gynnsamt läge.
Fanny-Lo
09-06-2011, 18:44
Ok, vad skönt, hoppas den håller ut några år till! Den är flerstammig och har många grenar som nästan trasslat ihop sig i mitten. Är det en bra idé att gallra bort lite eller ska man bara låta den växa som den vill?
Shabbadang
09-06-2011, 18:50
CITAT (Fanny-Lo @ 09-06-2011, 19:44)  Ok, vad skönt, hoppas den håller ut några år till! Den är flerstammig och har många grenar som nästan trasslat ihop sig i mitten. Är det en bra idé att gallra bort lite eller ska man bara låta den växa som den vill? Du kan alltid såga bort svaga och döda grenar så får trädet en chans att valla över såren innan rötan hinner gå in i huvudstammen. Det borde kunna förlänga livstiden.
Gossen Ruda
09-06-2011, 19:19
Jag skulle nog säga angrepp av honungsskivling, så ser det ut hos mig. Barken går att riva loss i stora sjok och under finns bara veden, inget tillväxtskikt. Möjligen kan man hitta svampens rottrådar som platta svarta snören. Det farliga är att rötterna i så fall kan skadas så att till synes levande träd bara rasar omkull.
Fanny-Lo
09-06-2011, 20:01
CITAT (Gossen Ruda @ 09-06-2011, 20:19)  Jag skulle nog säga angrepp av honungsskivling, så ser det ut hos mig. Barken går att riva loss i stora sjok och under finns bara veden, inget tillväxtskikt. Möjligen kan man hitta svampens rottrådar som platta svarta snören. Det farliga är att rötterna i så fall kan skadas så att till synes levande träd bara rasar omkull. Men usch, det lät inte kul... Om det nu skulle vara så, finns det något man kan göra? Var ser man de där rötterna menar du? Under barken? Finns det fler tecken?
Shabbadang
09-06-2011, 20:19
Honungsskivling kan det kanske vara. Jag tänkte på en sak: på den undre bilden ser det nästan ut som att trädet inte har någon naturlig sockel utan att det skulle kunna vara uppfyllt runt stammen. Stämmer det? I så fall kan det nog bli angrepp av svampar som honungsskivling, men även annat. Den lär väl angripa friska träd också, men vid en sådan uppfyllning så får man en försvagning av trädet som lättare kan leda till angrepp.
Gossen Ruda
09-06-2011, 20:22
CITAT (Fanny-Lo @ 09-06-2011, 21:01)  Men usch, det lät inte kul... Om det nu skulle vara så, finns det något man kan göra? Var ser man de där rötterna menar du? Under barken? Finns det fler tecken? Nu är jag inte säker på att det är honungsskivling men det kan vara. Om du lätt kan riva bort barken så brukar mycelet synas som ett svart nätverk på stammen. Grenar som tappar barken och torkar är andra tecken, svag bladsättning med döda grenspetsar en annan. Det finns ingen bot men trädet kan leva flera år till. Risken finns dock att det lätt blåser omkull. På hösten kan det sen komma ut svampar direkt ur stammen.
Fanny-Lo
09-06-2011, 22:29
CITAT (Shabbadang @ 09-06-2011, 21:19)  Honungsskivling kan det kanske vara. Jag tänkte på en sak: på den undre bilden ser det nästan ut som att trädet inte har någon naturlig sockel utan att det skulle kunna vara uppfyllt runt stammen. Stämmer det? I så fall kan det nog bli angrepp av svampar som honungsskivling, men även annat. Den lär väl angripa friska träd också, men vid en sådan uppfyllning så får man en försvagning av trädet som lättare kan leda till angrepp. Vet inte riktigt vad du menar med uppfyllning? Trädet är flerstammigt och bilden är tagen "i mitten" om du förstår, mellan stammarna. Och visst, mellan stammarna växer det ju ogräs och kommer nya skott som jag dock brukar ta bort, är det det du menar? Men om det nu skulle vara honungsskivling, är det något som kan sprida sig till andra träd/buskar/växter? Eller kan man låta trädet vara kvar så länge det går?
Shabbadang
09-06-2011, 23:54
CITAT (Fanny-Lo @ 09-06-2011, 23:29)  Vet inte riktigt vad du menar med uppfyllning? Trädet är flerstammigt och bilden är tagen "i mitten" om du förstår, mellan stammarna. Och visst, mellan stammarna växer det ju ogräs och kommer nya skott som jag dock brukar ta bort, är det det du menar?
Men om det nu skulle vara honungsskivling, är det något som kan sprida sig till andra träd/buskar/växter? Eller kan man låta trädet vara kvar så länge det går? Nej, jag menade om ni hade fyllt upp jord runt trädet.
Gossen Ruda
10-06-2011, 08:05
CITAT (Fanny-Lo @ 09-06-2011, 23:29)  Men om det nu skulle vara honungsskivling, är det något som kan sprida sig till andra träd/buskar/växter? Eller kan man låta trädet vara kvar så länge det går? Det kan sprida sig men eftersom spridning sker nere i jorden med mycel är det inte så mycket att göra, det finns där redan i så fall. De flesta friska träd och buskar klarar dock av att stå emot så det är ingen större fara. Just rönn tycks dock vara lättinfekterad och samma med syrén.
Fanny-Lo
10-06-2011, 15:45
Ok, och jag som har 3 gamla syréner som står alldeles intill... Jag tycker faktiskt att rönnen ser fin ut i övrigt, bladen ser friska ut och den blommar, så den får nog stå kvar och förhoppningsvis står den några år till! Vi har ju tagit över denna trädgård för några år sedan och planerar nu att plantera lite mer buskar och mindre träd på tomten som är ganska tom. Hur ska man tänka då, är andra rönnar uteslutet? Finns det sorter som är mer tåliga mot den här skivlingen? (Nu vet jag ju iofs inte om det ÄR den, har inte hittat något sånt där nätverk under barken) Jag hade mer eller mindre bestämt mig för att plantera en carmencita-rönn, men det är på andra sidan huset. Borde jag välja något annat?
Gossen Ruda
13-06-2011, 21:33
Det behöver inte vara honungsskivling så växer rönnen bra kan den stå kvar. Kommer det svampar direkt ur stammen nere vid roten på hösten är det dags för sågen. Sätt inget i rönnens närhet för säkerhets skull men bekymra dig inte för övrigt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|