Hittade detta - På vilket sätt kan en zon förändras för att man bor nära en sjö? Mikroklimat?
Är sandig jord mildare än lera? Vilket skulle påverka en zon ner isf? Lera fryser väl men sand släpper ju igenom, väl, mer vatten som kan frysa en rot?
Kan en zon bli lägre, på min mark tex, om jag bor inne i skogen - än om jag bor på öppet fält? Alltså blir en zon högre om det är blåsigt, öppet landskap, eller är det zonkartan som gäller då? Jag menar om jag bor i zon 3 men på ett vidöppet fält - då bör jag välja växter som klarar zon 4 fast jag bor i zon 3?
Hur kan jag lista ut vilka zoner, mikroklimat jag kan ha på min mark? I min trädgård. Skulle vara intressant! Jag har tex väldigt skyddat söderläge som dessutom har bra dränering naturligt. Kan det sänka min zon tex?
Kanske för svårt det här ´- Men någon kanske har ett hum!
Men sen är det lite knepigt för zonkartan är ju inte exakt. Det är så mycket som spelar in för hur mikroklimatet i ens trädgård är. Om det är skog eller slätt runtom, dvs vindskyddat eller blåsigt. Om det finns nån sjö i närheten. Om jorden är lerig eller sandig. Ja massor av faktorer spelar in. I en och samma trädgård kan man därför ha ett par olika zoner. Rörigt va? ;-) Man får prova sig fram helt enkelt. Men att titta på zonkartan är ett första bra steg.
Shabbadang
09-06-2011, 07:57
Jo, du resonerar helt rätt. Lerjord försvårar för känsliga växter att klara vintern, man får en senare invintring vilket oftast är negativt i marginalområden. Blåst och öppna lägen kyler, helt rätt. Sjöar konserverar värmen till en bit in på hösten, speciellt gynnsamt är närhet till stora sjöar och hav, som kan påverka klimatet positivt.
Ezereht
09-06-2011, 10:58
Också rätt att om man har ett dåligt läge ska man lägga på en zon. Jag har just flyttat en ros som ska klara zon 5 (typ) men osm alltid frusit ner jättemycket och kommit igång sent, till ett annat ställe i trädgården med mindre vind. Den ser redan ut att må mycket bättre.
På det "dåliga" stället bildas en vindtunnel mellan husen. Man ser det extra tydligt på vintern, snön blåser bort i mitten och samlas på sidorna mot husen. Jag har vinbär att växa där och dom ska ju vara jättehärdiga, men några år när det varit vårstormar har det liksom frystorkat bladen så den fått starta om igen från scratch. Så nu om det är sådana kyliga vårstormar går jag ut och lägger odlingsduk på "blåssidan" av busken.
Jag har planer på att plantera lite mera träd på den sidan för att minska vindstyrkan. Har påbörjat ett litet häckprojekt också.
Sen bor vi lite på en kulle, och har sandig jord. Har märkt att generellt har vi kanske en halv zon varmare än mina vänner som bor 1km bort i en dalsänka. Mina rosor blommar kanske 1 vecka före hennes.
Dock på vintern blir det ju i hela trädgården -30 vissa dar. Så saker som är två zoner under brukar inte klara sig. Zon 3 är kört. Men zon 4 kan jag testa med ibland.
kerstin z5-6
09-06-2011, 13:12
Håller med föregående talare-detta innebär att jag som bor i gränsen mellan z 5-6, har z4, 5,6 och antagligen på någon enstaka plats =blåshål, tung lerjord, öppet läge har z 7.
Väldränerat betyder oftast att tjälen släpper tidigare på våren, vilket förhöjer livslusten för känsligare växter.Zonerna är baserade på vedartade växter som Rosor träd och buskar
Shabbadang
09-06-2011, 15:14
CITAT (Ezereht @ 09-06-2011, 11:58)

Också rätt att om man har ett dåligt läge ska man lägga på en zon. Jag har just flyttat en ros som ska klara zon 5 (typ) men osm alltid frusit ner jättemycket och kommit igång sent, till ett annat ställe i trädgården med mindre vind. Den ser redan ut att må mycket bättre.
När det gäller rosor så ska man tänka på att rabattrosor bedöms annorlunda än andra växter, inklusive park/vild/buskrosor. För rabattrosor tolererar man ett ganska stort bortfall varje vinter, jag vet inte exakt hur stort, men kanske 25 % och då sägs den ändå vara härdig i den zonen. Sen är ju den ena vintern inte den andra lik så det kan slå hårt i många fall och man räknar väl också med att rosen täcks eller skyddas över vintern. Och i de flesta fall är härdigheten hos rabattrosor bara kvalificerade gissningar. Hos vildrosor/parkrosor är det en annan sak, där kan man lite på härdighetsangivelserna.
kerstin z5-6
09-06-2011, 17:05
Fast rabatt rosor är ju inget större problem för oss i z5 och över eftersom de är anueller här,

med eller utan % vanliga dödsfall, så avlider alla
Folk tror att bara för jag bor i Västerås / Mälaren så ska det vara en varm zon men det gäller bara för dom som bor närmast vattnet. Jag bor omgiven av Sala och Tillberga slätterna långt från Mälaren och här blåser kallt och är utsatt under vintern, trots uppväxta gamla trädgårdar.
Rabattrosor och Klätterrosor far ofta illa eller dör, många rabattrosor har dött hos mig. Ofta börjar man köpa en massa klena rosor i början men det fick man ge upp med åren.
På min framsida fungerar bara zon 5 växter, även perenner har dött här genom åren, har haft trädgården 30 år. Man bör ha en fryszon på allt man köper, lägga på 1 - 2 zoner så blir det mera troligt växterna får leva många år, även stränga vintrar, särskilt rosor.
Har en sandig jord och den är varmare än lerjordar men det fryser ändå.
kerstin z5-6
15-06-2011, 22:17
jag har haft samma som Kajsa, dvs mkt gick ut.Men sedan mina lähäckar nu är uppvuxna, jorden förbättrad, träd uppvuxna och stora, mindre blåshål o vind .. visar det sig att försök 3 lyckas, med väldigt många växter tex rosor som inte fungerat förut.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.