CITAT (fvd @ 09-06-2011, 08:02)

Välkommen till forumet jag har inte varit med så länge heller men har haft stort utbyte av alla kunniga och hjälpsamma medlemmar som finns här. Det känns som att att ha extrakompisar som alltid är redo när man behöver dem.
Jag vet inte om du kan ha nytta av min erfarenhet här. Saken är den att jag rensade ett gammalt hallonsnår och gjorde i ordning växtstöd mm. Då sade "hallonkungen " (känd odlare i Risarp Halland) att så tagetes (cracker jack) under två säsonger innan jag satte ner plantorna. Det förbättrar jorden genom att få fart på nematoder och andra bakteriekulturer som behövs.
Man använder ofta tagetes som saneringsgröda innan man planterar annat just eftersom de på något sätt får bort nematoder ur jorden. Annars finns det mängder av ärtväxter som är lämpliga som gröngödsling som olika klöverarter och även faktiskt gula ärtor går att så ut, vilket jag skulle rekommendera i det här fallet eftersom ärtorna växer mycket snabbt sill skillnad från klöver som kommer igång på allvar senare första året. Och eftersom det ska planteras jordgubbar så kommer det att ske i augusti och då har ärtorna hunnit växa upp till full höjd. Man slår dem och gräver/fräser ner dem någon vecka innan plantering. Det bör sätta ordentlig fart på jordgubbsplantorna!
Här finns en matnyttig artikel om gröngödsling:
http://www.fobo.se/artiklar/vaxtodling/god...ing_handb.shtml