Full version: Nytt jordgubbsland
PurpurNeon
Jag ska anlägga ett nytt jordgubbsland i augusti genom att ta revor från gamla plantor. Vad som har odlats på den plätt som jag har sett ut, vet jag inte. Jag har nämligen precis tagit över odlingslotten. Kan jag odla någon gröngödslingsväxt under sommaren för att förbereda plätten för jordgubbarna?
Aqvakul
Absolut!
fvd
Välkommen till forumet jag har inte varit med så länge heller men har haft stort utbyte av alla kunniga och hjälpsamma medlemmar som finns här. Det känns som att att ha extrakompisar som alltid är redo när man behöver dem.

Jag vet inte om du kan ha nytta av min erfarenhet här. Saken är den att jag rensade ett gammalt hallonsnår och gjorde i ordning växtstöd mm. Då sade "hallonkungen " (känd odlare i Risarp Halland) att så tagetes (cracker jack) under två säsonger innan jag satte ner plantorna. Det förbättrar jorden genom att få fart på nematoder och andra bakteriekulturer som behövs.
Shabbadang
CITAT (fvd @ 09-06-2011, 08:02) *
Välkommen till forumet jag har inte varit med så länge heller men har haft stort utbyte av alla kunniga och hjälpsamma medlemmar som finns här. Det känns som att att ha extrakompisar som alltid är redo när man behöver dem.

Jag vet inte om du kan ha nytta av min erfarenhet här. Saken är den att jag rensade ett gammalt hallonsnår och gjorde i ordning växtstöd mm. Då sade "hallonkungen " (känd odlare i Risarp Halland) att så tagetes (cracker jack) under två säsonger innan jag satte ner plantorna. Det förbättrar jorden genom att få fart på nematoder och andra bakteriekulturer som behövs.

Man använder ofta tagetes som saneringsgröda innan man planterar annat just eftersom de på något sätt får bort nematoder ur jorden. Annars finns det mängder av ärtväxter som är lämpliga som gröngödsling som olika klöverarter och även faktiskt gula ärtor går att så ut, vilket jag skulle rekommendera i det här fallet eftersom ärtorna växer mycket snabbt sill skillnad från klöver som kommer igång på allvar senare första året. Och eftersom det ska planteras jordgubbar så kommer det att ske i augusti och då har ärtorna hunnit växa upp till full höjd. Man slår dem och gräver/fräser ner dem någon vecka innan plantering. Det bör sätta ordentlig fart på jordgubbsplantorna!

Här finns en matnyttig artikel om gröngödsling: http://www.fobo.se/artiklar/vaxtodling/god...ing_handb.shtml
PurpurNeon
Tack för välkomnandet!

Tagetes vågar jag mig inte på pga risk för mördarsniglar.

Gula ärter låter som en bra och billig idé. För visst kan jag väl använda ärtsoppe-ärter?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon