Full version: Buxbom
Sommarmalva
Vi är nyblivna husägare och ska rota runt i trädgården för första gången i år. Vi kommer att ta bort gamla taggiga buskar och odla mycket blommor i år medan vi bestämmer oss för hur det ska bli. Har dock en söt liten halvrund buske som jag känner som buxbom - sån där man kan klippa i alla möjliga former. Tänkte runda till den så blir den fin bland mina sommarblommor. Min fråga är NÄR på året man klipper en sån buske? unsure.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Strax efter midsommar brukar vara en bra tid att klippa i buxbom, ska man ha den fin och formklippt kan man klippa i den några gånger till under sommaren.
Ewa L
Grattis till det nya huset. Många spännande stunder har ni framför er när ni kommer att hitta både ditten och datten. Mitt råd: Ha inte för bråttom med att gräva omkring. Det kan finnas riktiga fynd om ni ger er lite till tåls.
Hannele
Ta det lite lugnt med taggiga buskar med... de kanske har vackra färger eller former?
Kanske utmärkt bakgrund för att framhäva ndra växter? Första året ska man nog låsa in såg och sekatör.

Berberis kan vara hur vackert som helst!
Cilla
Håller med föregående: Se buskarna under minst fyra årstider innan ni tar bort dem. Ett annat alternativ är att se vilka ni har och läsa om dem. På vårvintern ser det mesta risigt och taggigt ut.

Jag brukar ta mina grävarsugna vänner till trädgårdshandlaren. Titta på priserna på de små, taggiga, spensliga buskarna som finns att köpa där. Kolla vad de buskar du vill ha kostar och fundera på i vilken takt du har råd att ersätta det gamla.

Man kan ju flytta buskar också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon