Full version: Humlan hotad i Skåne
Carl

I press och TV så är det bara de stora synliga katastroferna som får utrymme även om katastrofen inte på sikt spelar någon roll

http://miljoforskning.formas.se/sv/Nummer/...humlor-i-Skane/

Denna artikel beskriver vad som är på väg att hända humlan. Undrar hur många andra insekter som drabbas på samma sätt?
cato
Kanske tur att jag värnar om min humlekolloni i växthuset.
Gossen Ruda
CITAT (cato @ 09-06-2011, 10:01) *
Kanske tur att jag värnar om min humlekolloni i växthuset.

Vilken art? rolleyes.gif

Beträffande huvudfrågan så är det många faktorer som påverkar men att alla åkerholmar, öppna diken och vägkanter som försvinner en bit av problemet. Man kanske skulle ålägga alla bönder att avsätta några procent av marken som vildängar? De får gärna vara koncentrerade i "öar", hududsaken är att de finns.
Huggorm
Perfekt anledning att slippa klippa gräset. Själv har jag ett antal olika humlesorter, men jag har ingen aning om vilka. Allt jag vet är att se har olika färg och olika storlekar. Jag skulle aldrig byta min äng ens mot en perfekt gräsmatta
Carl
Bra Huggorm!
Försöker själv att ha växter som fjärilar bin och humlor gillar och cirka 100kvm av trädgården är oklippt.
niggle
Intressant detta.....
Jag försöker själv i min lilla radhustäppa, att göra det gynnsamt för bin och humlor. (Med gott resultat)

I detta sammanhang vill jag slå ett slag för lokalt producerad honung. Köp endast sådan honung!
Det gynnar inte minst oss själva, vi som kanske har några fruktträd.

niggle
Motti
Ni får väl hämta Hummlor är i Nässjö då :)vi har massor här det brummar runt öronen så fort man går ut :)vi har också olika sorters hummlor en del är små en del jättestora,vad jag förståt så är de samma släkt men olika arter .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon