CharlotteF
Jag skulle behöva flytta på en mängd smultron och jordgubbsplantor. De står på en plats på marken nu där de är i vägen för ett större projekt, tänkte ha dem o odlingsbänkar som är snigelskyddade. Därför vill jag även rensa bort all jord och skölja rötterna så inte sniglar/ägg följer med i de snigelfria lådorna. Frågan är, NÄR ska jag flytta dem? Är det jättedumt att göra det nu när de står i blom, blir det nån skörd då? Eller måste jag vänta? Sonen ser fram mot att få "sina" lådor i ordning.

Charlotte
ingrids
Egentligen är efter skörd bättre, och det blir mindre vattnande också om du gör det i augusti eftersom vi nu har den torraste tiden framför oss.
CharlotteF
CITAT (ingrids @ 09-06-2011, 09:40) *
Egentligen är efter skörd bättre, och det blir mindre vattnande också om du gör det i augusti eftersom vi nu har den torraste tiden framför oss.

...men skulle det GÅ att göra det nu? Vad skulle kunna hända? De står verkligen i vägen där de står nu, men självklart känns det dumt.. Men om man vet vad som kan hända med plantorna kanske det är lättare att avstå, och lättare att förklara för sonen varför vi väntar med att göra i ordning hans lådor.

Tack! :-)
ingrids
Visst skulle det gå. Du äventyrar delar av skörden och kommer att behöva vattna mer än annars men min erfarenhet är att jordgubbar och smultron är förlåtande och överlever även om det kan bli färre bär.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon