|
Trädgårdsmåstaren
09-06-2011, 09:00
Jag undrar varför vår ena rabatt får en hård jordskorpa, speciellt efter det har regnat. Jag försöker luckra lite försiktigt då och då, men det blir ändå en skorpa, som liksom spricker (som is på sjön). Jorden är visserligen ganska lerhaltig, men jag har jordförbättrat en del i alla fall, men kanske inte tillräckligt?
Det kanske måste till ett lager med kogödsel eller något? Hur tjockt ska man lägga, och när? Är det bäst på våren eller kan jag göra det när som under växtperioden?
MissLeia
09-06-2011, 10:49
CITAT (Trädgårdsmåstaren @ 09-06-2011, 10:00)  Jag undrar varför vår ena rabatt får en hård jordskorpa, speciellt efter det har regnat. Jag försöker luckra lite försiktigt då och då, men det blir ändå en skorpa, som liksom spricker (som is på sjön). Jorden är visserligen ganska lerhaltig, men jag har jordförbättrat en del i alla fall, men kanske inte tillräckligt?
Det kanske måste till ett lager med kogödsel eller något? Hur tjockt ska man lägga, och när? Är det bäst på våren eller kan jag göra det när som under växtperioden? Jag har kämpat i tre år nu med att försöka få "trevligare" jord på sina ställen. Att bara ha på kogödsel rinner bort för mig och det som har fungerat är att lägga på och skydda ytan med gräsklipp, mylla ner det och inte ha öppna ytor. Det är en process som tar tid men det blir bättre och bättre. För mig har det varit lönlöst vid försök att fylla på med annan jord och jordförbättra med påsar av diverse innehåll. Detta med täckodling är det enda som hittills fungerat.
Eva i Västerås
09-06-2011, 15:22
Håller med MissLeia. Täcket gör dels att inte regnet slår sönder lerpartiklarna i ytan. Gör dom det så torkar dom till en kaka. Dessutom ger täcket mat till maskarna som tackar med att luckra jorden. Det är dock en kontinuerlig process. Man får fylla på minst varje vår, gärna flera gånger på sommaren. Men det är enkelt, billigt och effektivt.
Trädgårdsmåstaren
09-06-2011, 16:08
Nä men, vilka bra och intressanta svar! Kan jag använda täckbarken jag har kvar från min 'stig' i skuggplanteringen? Gräsklippet behöver nog ligga kvar på gräsmattan, som inte heller är i bästa skick...
MissLeia
09-06-2011, 19:43
CITAT (Trädgårdsmåstaren @ 09-06-2011, 17:08)  Nä men, vilka bra och intressanta svar! Kan jag använda täckbarken jag har kvar från min 'stig' i skuggplanteringen? Gräsklippet behöver nog ligga kvar på gräsmattan, som inte heller är i bästa skick... Jag tigger gräsklippet av grannar...  Min lilla gräsmatta är en tragisk historia som jag övergått till lite hårdare medel, algomin. Hoppas nu på goda resultat, samt vattna, vattna, vattna. Täckbark vete sjutton, jag testade det men kan inte påstå att jorden under blev så trevligare, kommer inte riktigt ihåg resultatet men någon förbättring kan jag inte komma ihåg att jag märkte av. Jag känner att det mer handlar om att man måste bli bästis med maskarna, lite smarrig mat som gör att de känner att det är himmelriket.
Trädgårdsmåstaren
09-06-2011, 21:03
Ja, jag förstår hur du menar. Hur gott är täckbark på en skala om man är mask... Ska testa mumsigare täcken!
octachoron
09-06-2011, 23:16
Täckbark har en bra förmåga att luckra upp lerjord och förbättra dräneringen. Det provade jag genom att lägga på ett tunt lager täckbark ovanpå jorden. Det lagret kom snabbt ner i jorden.
Eva i Västerås
10-06-2011, 07:30
Det är också väldig skillnad på barkmull och täckbark. Många glömmer det (jag har missat där också).
kerstin z5-6
10-06-2011, 16:45
Om det är täckbark så bryts även den ner ganska snabbt,om lagren inte är för tjocka.Viss kväve går visserligen åt vid denna nerbrytning , men det kvävet får ju jorden tillbaka när nerbrytningsprocessen är klar.Ett sätt är att lägga gräsklipp eller kogödsel eller annat matigt" i ett lager Under täckbarken
Aqvakul
10-06-2011, 18:02
CITAT (MissLeia @ 09-06-2011, 20:43)  Min lilla gräsmatta är en tragisk historia som jag övergått till lite hårdare medel, algomin. Lite OT, men jag kan inte låta bli att kommentera: Om det är lerjord, vilket åtmistone TS har, så är det dumt och dyrt att gödlsa gräsmattan med algomin. Algomin innehåller väldigt lite kväve, men däremot mycket kalk. Lerjord är i princip alltid kalkrik, så det tillskottet är bortkastat. Mycket bättre att gödlsa med hönsgödsel eller NPK... Att låta gräsklippet ligga kvar är bra ur göslselsynpunkt, men om det blir för mkt klipp kan det, speciellt på lerjord, bli för kompakt och skapa en "hård" yta som försämrar syretillförseln till gräsrötterna.
MissLeia
10-06-2011, 20:28
CITAT (Aqvakul @ 10-06-2011, 19:02)  Lite OT, men jag kan inte låta bli att kommentera: Om det är lerjord, vilket åtmistone TS har, så är det dumt och dyrt att gödlsa gräsmattan med algomin. Algomin innehåller väldigt lite kväve, men däremot mycket kalk. Lerjord är i princip alltid kalkrik, så det tillskottet är bortkastat. Mycket bättre att gödlsa med hönsgödsel eller NPK... Att låta gräsklippet ligga kvar är bra ur göslselsynpunkt, men om det blir för mkt klipp kan det, speciellt på lerjord, bli för kompakt och skapa en "hård" yta som försämrar syretillförseln till gräsrötterna. Men du skojar!  Känns som jag testat allt här! I och med att jag har en massa groblad som jag hackar bort för dessa dödar gräsmattan fullständigt. Med resultat av en katastrofal gräsmatta = lite gräsklipp. Jag vill verkligen inte ha dessa groblad eftersom det är lera och barntramp och regn = grå blad som, ser riktigt trista ut. Jag har inget problem med att ödsla tid med att jaga dessa eftersom jag ser det som ren terapi. Barnens mobila sandlåda i plast dödar en massa gräs, samt sanden som barnen dräller ut överallt. Jag sår, dressar och jäklas på ren svenska. Fick tips om algomin och satte mitt hopp till denna svindyra påse. *suck* Gör om och gör rätt...
Eva i Västerås
10-06-2011, 20:54
Algomin kan gräsmattan få på hösten som hjälp att mogna av inför vintern. På sommaren är det kväve i någon form som behövs. Hönsgödsel är riktigt jobbigt om du har barn, för den luktar för dj..igt när den blöts upp. Fast algomin har ju kväveförstärkt gräsmattgödning också kom jag just ihåg. Kanske den är bra. Jag har köpt dressjord på kommunens kompostförsäljning. Den var riktigt bra, sand och kompost. Fast du har ju sand, förstås. Sanden gör ingen skada på sikt, snarare nytta. Jag brukade borsta ut spillet med en piazzava emellanåt så gräset nådde upp emellan. Kanske dressa med finsållad kompost?
Trädgårdsmåstaren
10-06-2011, 21:21
CITAT (kerstin z5-6 @ 10-06-2011, 17:45)  Om det är täckbark så bryts även den ner ganska snabbt,om lagren inte är för tjocka. Ett sätt är att lägga gräsklipp eller kogödsel eller annat matigt" i ett lager Under täckbarken Toppen, jag var inne på just den linjen. Eftersom våra rabatter håller på att "renoveras" är det ganska mycket bar jordyta som exponeras, och gräsklipp är inte jättesnyggt tycker jag. Men täcker man tunt med täckbark så ser det genast bättre ut, och håller ju fukt inne och ogräs ute.
MissLeia
10-06-2011, 21:29
CITAT (Eva i Västerås @ 10-06-2011, 21:54)  Algomin kan gräsmattan få på hösten som hjälp att mogna av inför vintern. På sommaren är det kväve i någon form som behövs. Hönsgödsel är riktigt jobbigt om du har barn, för den luktar för dj..igt när den blöts upp. Fast algomin har ju kväveförstärkt gräsmattgödning också kom jag just ihåg. Kanske den är bra. Jag har köpt dressjord på kommunens kompostförsäljning. Den var riktigt bra, sand och kompost. Fast du har ju sand, förstås. Sanden gör ingen skada på sikt, snarare nytta. Jag brukade borsta ut spillet med en piazzava emellanåt så gräset nådde upp emellan. Kanske dressa med finsållad kompost? Ironiskt, jag har haft hönsgödsel här, men under buskar och i rabatter. Dagen innan häggen slog ut hade jag drällt ut och vi gick runt och såg grönaktiga ut i ansiktet. Jag bor dessutom i kedjehusområde, poppis jag måste vara. :whistling Jag har gräsmattealgomin, verkar vara olika sorter. Hoppas den tillför någonting iaf, nu verkar det växa på rätt bra. Vi ska resa bort hela juli så då hoppas jag att det tar fart och en granne ska dra igång vatten dagligen vid sol. Så jag hoppas jag får fart i år! Men sanden är mitt gissel, jag trodde den skulle tillföra och jag krattade ut dagligen sandhögarna som barnen burit runt med. Men det tvärdör... Men effektivaste sättet att få fart när man är på resande fot i juli? En vattnare tillgänglig! Sorry att jag tog över tråden!
Trädgårdsmåstaren
11-06-2011, 21:35
Inget problem för mig i alla fall att du hoppade in i tråden.  Man får väl passa på när man har en chans att få hjälp och svar på frågor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|