Trädgårdsmåstaren
09-06-2011, 09:29
Jag köpte täckbark på Coop Bygg för att ha att markera en liten stig i vår skuggplantering, så att man även kan gå in i rabatten och vattna och rensa. Vi använde den även för att täcka nyplanterade kaprifoler vid vår spaljé, bara ett tunt lager för att hålla fukten lite så här i början.
Men, täckbarken var liksom jordblandad, och inte den rena täckbarken som jag hade tänkt mig. Till just stigen blev det så där lagom lyckat, tycker jag. Vet någon om den blir bättre om man vattnar och liksom sköljer av den, eller vad för slags täckbark ska man köpa, tro?
Jag lade nyligen tegelfärgad täckbark som gångar i mitt stora land. Jag tycker att det är trevligt att gå på och ser vackert ut. Under lade jag svart kraftig trädgårdsduk vet inte hur det går i längden men jag tror att det blir lätt att spola av emellanåt.
Trädgårdsmåstaren
09-06-2011, 16:28
Ja, något sådant hade jag själv i åtanke. Vad är det för täckbark jag har fått tag på tro? Den måste vara avsedd för främst täckodling och inte dekorering. Ska leta efter en annan sort.
Jag köpte min på blomsterlandet jag kommer inte ihåg vad den kostade men jag blev nog av med en tusenlapp för 12 säckar har jag för mig.
Fågelvägen
09-06-2011, 17:29
Vi lade Hasselfors pinjebark i vårt woodland. Stigen blev vacker och höll sig ogräsfri ganska länge.
Senare läste jag att just pinjebark (om den inte har upphettats) kan innehålla nematoder som skadar/dödar vanliga tallar.

Jag vet inte om Hasselfors säljer pinjebark längre. Dyr var den!
carusogugge
09-06-2011, 17:40
Jag har stigar i kolonilotten anlagda med marktäckduk underst, fungerar mycket bra, lite ogräs blir det men det är lätt att plocka bort. Men Täckbark är inte perfekt, den verkar vara gjord på tallbark och är ganska finfördelad. Men Plantagen säljer en sort som heter Toppbark, den består av längre remsor av granbark. Den håller längre utan att förmultna och ser bättre ut i trädgården, den har en lite rödaktig färg.
Trädgårdsmåstaren
09-06-2011, 19:19
Mjaha, jag får kanske utforska utbudet lite mer. Som tur är har vi en pytteliten "woodland" och stigen är kort. Den där sorten med längre bark verkar som att den kan vara fin. Tack allihop!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.