suddis
Jag och barnen pillade ner lite potatisar i hinkar i våras, i helgen såg de ut som på bilden.. Vad tror ni, blir det egen nypotatis till sillen i midsommar.. Fingret tillhör en treåring..

[attachment=61446:potatis.jpg]
*Stintan*
Ja det blir det säkert men du får nog köpa den i affären biggrin.gif

Ser det inte väldigt torrt ut i jorden?
Garden bliss
Jag är nybörjare och funderade just på samma sak. Fast potatisblasten i mitt land är nog 50-60 cm högt och ser ut som en djungel ...
suddis
Stintan; Jo det var det, det var precis innan vi vattnade. Inget fel på köpepotatis heller! smile.gif

Garden Bliss: Åh! Faktum är att mina vuxit förvånasvärt mycket i veckan såg jag i morse så om inte till midsommarsillen så kanske till surströmmingen? smile.gif
EKLO
Det hjälper med täckduk över om man vill ha tidig potatis, jag odlar i zon 2 och brukar kunna sätta potatisen i sl. av april/början av maj. Ibland värmer jag upp jorden innan sättningen, genom att lägga täckduk också då.

Man kan sedan försiktigt gräva fram enstaka potatisar under blasten, så att de alltför små får vara kvar och fortsätta växa. Stora och många är de sällan vid midsommar hos mig, men tillräckligt för ett underbart provsmakarkok i familjen. Men då måste man nog nästan alltid täcka, med glas eller duk - eller odla i svart hink som snabbt blir varm. Det är ju sällan det är jämnt varmt och fuktigt hela våren, tillväxten behöver det.
malcolm
Det där hinner aldrig bli några potatisar till midsommar suddis. Sorry.
*Stintan*
CITAT (malcolm @ 10-06-2011, 12:12) *
Det där hinner aldrig bli några potatisar till midsommar suddis. Sorry.

Vi sa just det flirting.gif
Överbölingen
Potatis!
Tja, husbehovsodlingen har vi slutat med. Första gången gav det 12 gånger utsädet (25 kg) och skulle nog ha blivit mer om inte det kommit 20 mm regn på en kort stund. Sedan har vi knappt fått igen utsädet.
Nu odlar vi bara något kg för att få peran till surströmmingen, sillen vid älgjakten och kräftorna.
Men det där med hinkodling! Trodde att "Potatiskungen" eller vad han nu kallar sig för från södern tyckte att vi skulle prova fyra sorter. Det var ca 7 potatisar i varje påse. Alla handsattes när de fått lagom pil. Det var den klenaste skörd vi någonsin fått.
En ilsket röd potatis gav 13 tillbaka. Av 5st. i den påsen. Dessa glömdes bort i källarten. Och klarade sorkinbrotten. Dessa har jag nu satt i 20 l hinkar. (tre veckor sedan). Står i växthuset och är nu mellan 40 och 70 cm höga. Till veckan åker de ut bakom växthuset. De har blomknopp redan. Men sist jag odlade i spänner så blev skörden i den ena efter två månader 20 potatisar i storlek "nästan stenkulor". Den andra fick vänta till i slutet på augusti och vi fick en skaplig skörd. Vi fyller på jord var tredje vecka. I st f kupning. Dock är det ett experiment och vi har räddat surströmmingen i några dubbla pallkragar. Debörjar just bryta upp genom jorden.

Midommarperan? Det är nog inget att räkna med här om man inte vill odla i köksfönstret till slutet av april.

En granne och jag dryftade frågan igår och trodde inte på idén.
*Stintan*
Undrar hur många gånger jag har grävt upp halva potatislandet för att få ett par nävar ärtstora plugg till midsommarsillen. Har aldrig ångrat det iallafall. giggle.gif
suddis
Nej jag tänker att det är bättre att få lite potatisar sent än inga alls! Men så har jag ju bara i lite hinkar också så det blir inget vinterlager för vår del!

Jag brukar dessutom bara ta "matpotatisar" som grott i matkällaren inte köpa sättpotatis, det brukar funka rätt så bra!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon