suddis
Jag och barnen pillade ner lite potatisar i hinkar i våras, i helgen såg de ut som på bilden.. Vad tror ni, blir det egen nypotatis till sillen i midsommar.. Fingret tillhör en treåring..

[attachment=61446:potatis.jpg]
*Stintan*
Ja det blir det säkert men du får nog köpa den i affären biggrin.gif

Ser det inte väldigt torrt ut i jorden?
Garden bliss
Jag är nybörjare och funderade just på samma sak. Fast potatisblasten i mitt land är nog 50-60 cm högt och ser ut som en djungel ...
suddis
Stintan; Jo det var det, det var precis innan vi vattnade. Inget fel på köpepotatis heller! smile.gif

Garden Bliss: Åh! Faktum är att mina vuxit förvånasvärt mycket i veckan såg jag i morse så om inte till midsommarsillen så kanske till surströmmingen? smile.gif
EKLO
Det hjälper med täckduk över om man vill ha tidig potatis, jag odlar i zon 2 och brukar kunna sätta potatisen i sl. av april/början av maj. Ibland värmer jag upp jorden innan sättningen, genom att lägga täckduk också då.

Man kan sedan försiktigt gräva fram enstaka potatisar under blasten, så att de alltför små får vara kvar och fortsätta växa. Stora och många är de sällan vid midsommar hos mig, men tillräckligt för ett underbart provsmakarkok i familjen. Men då måste man nog nästan alltid täcka, med glas eller duk - eller odla i svart hink som snabbt blir varm. Det är ju sällan det är jämnt varmt och fuktigt hela våren, tillväxten behöver det.
malcolm
Det där hinner aldrig bli några potatisar till midsommar suddis. Sorry.
*Stintan*
CITAT (malcolm @ 10-06-2011, 12:12) *
Det där hinner aldrig bli några potatisar till midsommar suddis. Sorry.

Vi sa just det flirting.gif
Överbölingen
Potatis!
Tja, husbehovsodlingen har vi slutat med. Första gången gav det 12 gånger utsädet (25 kg) och skulle nog ha blivit mer om inte det kommit 20 mm regn på en kort stund. Sedan har vi knappt fått igen utsädet.
Nu odlar vi bara något kg för att få peran till surströmmingen, sillen vid älgjakten och kräftorna.