mamamaggan
Har under flera år samlat på mig buskrosor , mest vildrosor . De är rosa alt mörkröda/vinröda/karminröda.

En del sitter tydligen inte på rätt plats för de vill sig inte. Nu har jag börjat fundera på att göra en plantering på ett annat sätt.

För det första , kan jag blanda de här färgerna hus som helst tycker ni ?

För det andra , de kommer att stå mycket oskyddat , ska använda dem till att skärma av en del av gräsmattan till ett nytt " rum " , kommer de att klara det ?

De flesta sorterna ska klara minst zon 5 har jag för mig så det borde väl gå , har dem sid sommarstugan och där har vi zon 4..

Finns det andra nackdelar med att sätta dem så öppet ? Kommer de " älskade små djuren " ( rådjur m fl ) åt att äta upp t ex knopparna lättare ?

Snälla ni , hjälp mig ! confused.gif
Cillavan
Jag följer med spänning den här tråden då jag undrar precis samma sak! rolleyes.gif
mamamaggan
Då hoppas vi att någon har ett svar åt oss .
Ezereht
Rådjuren kanske gnager dem, det går inte veta vad dom vill förän dom själv väljer att visa det wink.gif

Du kan blanda förger, men jag tycker det oftast är finast om man försöker harmonera lite typ vit, ljusrosa, mellanrosa, starkrosa, mellanrosa, ljusrosa, vit, ljusrosa, mellanrosa, starkrosa.... etc. Men smaken är olika så det är väl upp till dig.

Det borde klara stå blåsigt i Zon 4 om de ska klara zon 5. Blomningen ka bli mer sparsam, de kan bli lite lägre och kan starta blomningen lite senare på sesongen mot för idag om de står skyddat.

Nu är inte optimala tiden för flytt dock, man får vattna mycket. Vår eller höst är bättre, jag gillar tidig höst, då brukar det regna mer wink.gif Så man inte behöver vattna ihjäl sig. Är det riktigt hett kan man täcka lite med något som skuggar bladen en aning om man märker de slokar mycket fast man vattnar.
mamamaggan
Tack för det svaret !

I dag står några av dem i vad som kan kallas " skogsmark " men mår inte bra , de tynar bort , och därför tänkte jag faktiskt flytta dem snarast.

Har medvetet valt vildrosor eftersom jag ville ha dem stå kanten mellan trädgård och skogsmark . Enligt vad jag läst så ska de klara det men det kanske är något annat fel .

Vi får se hur jag gör , det får iaf vänta till efter midsommar hinner inte göra något åt det före.

Ingen här som har erfarenhet av att ha gjort som jag tänker göra ?

kerstin z5-6
Ja det har jag,i högre zon visserligen men-skogsmark? menar du omgivande mark i rosgropar? Hur mkt ljus får de / dag där de nu är?
Dit de ska?
Kan rek att du tar rosor för z5-6 i så fall -rsor vill ha luftigt omkring sig men snål nordanvind hela tiden fungerar inget vidare
Kajsa
Titta i mina album Rugosa och Kanadarosor dom tål blåsiga lägen och kyla.
kerstin z5-6
Har under flera år samlat på mig buskrosor , mest vildrosor . De är rosa alt mörkröda/vinröda/karminröda.

En del sitter tydligen inte på rätt plats för de vill sig inte. Nu har jag börjat fundera på att göra en plantering på ett annat sätt.

Hon har dem redan Kajsa-frågan var om de går att flytta ut i fritt läge,mitt svar är alltså ja om det är vild och rugosor ja och om de får bra med sol och bra jord
mamamaggan
De som mår sämst står i skogsmark med rosjord runt rötterna. Har medvetet valt sådana som passar bra på naturtomt.

Om jag förstått dig rätt Kerstin så kan jag alltså flytta dem dit jag har tänkt. De kommer att få sol hela dagen , i dag får några sol nästan hela dagen men lite skugga sen eftermiddag / kväll.

De får bättre jord , om man räknar gräsmattejord som bättre än skogsmark , mer sol men blir mer utsatta för blåst mm vid flytt men om de växer bättre så klarar de kanske blåst mm bättre .
kerstin z5-6
Ja det tror jag, kan du läa in senare mår de ännu bättre, men de är ju tåliga saker som snart själva bildat buskage
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon