Full version: Gammal björkhäck
muppenanna
Hej!

Vi har en björkhäck som jag tror är planterad kanske på 50-60-talet (eller äldre). Den har grov stam till ca 1 m och sedan har den förgrenats och blivit buskig upptill och klippts på ca 1,5-2 m höjd. Vår önskan är att få den tät nedtill, kan vi såga ner hela björkhäcken med motorsåg på ca 20-30 cm höjd så att den blir buskig ända från marken? Ska vi göra det nu?

Tack på förhand
Annika
Åsa, mälardalen zon 2
Tyvärr måste jag göra dig besviken det brukar inte bli så lyckat att göra hårda föryngringsbeskärningar i björk den läker oftast ganska dåligt på grövre delar vilket innebär att man får en massa röta. Smågrenar och liknande är just det enda som brukar läka bra ifall man klipper i. Och nu ska du absolut inte klippa i den, björk är blödare, beskärningstid juli-september.
Cilla
Som Åsa skriver så kan man inte föryngra en björk varken som häck eller träd. Grenar grövre än 5 cm i diameter brukar aldrig kunna valla över och röta förstör björken snabbare än i andra träd.

Jag tycker inte att björk lämpar sig för formklippt häck eftersom den håller sig som tät häck så kort tid, är så känslig för beskärning under fel tid och inte går att "rätta till" om den beskurits fel en gång.

Tar man ned en björk ända nere vid marken kommer ofta några stubbskott. De blir inte täta som en häck men kan fungera som en symbolisk avgränsning av ett område. Om ni ersätter den nuvarande häcken med något annat kan björkskotten från stubbarna ändå fungera som inslag i en blandhäck. Beskär man den nya häcken på vårvintern eller försommaren kommer björkinslaget så småningom att tyna bort, och de döda rotdelarna blir utmärkta jordförbättrare för de nya häckplantorna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon