Vinberga
Jag ska plantera ett antal frivxande buskar som insynsskydd, helst 2- 3 meter hga och tnkte mig frst Hggmispel, bland annat fr att dom vxer fort. Men nu sger allt fler att den angrips av mjldagg s pass ofta att det inte r lnt att prova. Fastnade d fr Skogsolvon, el Gaffelolvon. Vet ngon ungefr hur snabbt de vxer, tar det vldigt mnga r att f upp den till 2 meters hjd?
Gossen Ruda
Jag har aldrig sett mjldagg p mina hggmisplar men det kanske frekommer. confused.gif Men det kvittar vl, sna angrepp gr ver om de vl dyker upp.
Shabbadang
Mjldagg har jag inte hrt talas om p hggmispel, men det kan ju tnkas om de str torrt. Annars r det mycket vanligt p sibirisk rtbuske. Olvon r en trevlig buske som anvnds fr lite, men den ska ha ganska fuktig jord fr att utvecklas bra, helst inte ett gassigt lge utan halvskugga. Str det fr torrt blir det ltt lusangrepp och kaltna blad, inte hela men en del. Men i ett halvskuggigt lge med ler- eller mullhaltig jord s r det ett bra val. Snbollsbuske r en variant av olvon. Mnadens vxt nu i juni: http://www.colour-your-life.se/Artiklar/2011/Juni
Om den vxer fort? Jo, olvon vxer fort med de rtta frutsttningarna (fukt) du kan rkna med 60-70 cm per r nr den har kommit igng.
Huggorm
Min stora olvonbuske har ju slutat vxa p hjden fr lnge sedan, men sidogrenar och rotskott vxer fortfarande. 20-30cm r normalt per r p dessa, men s stor ju min buske vldigt torrt under en stor ek. Som sagt vxer de fortare dr det r fuktigt.
Vinberga
Tack fr all information! P plantskolan sa dom att just Prakthggmispeln blivit hrt drabbar av mjldagg dom senaste ren och dom exemplar som fanns dr var angripna. Jag valde ginnalalnn istllet. Killen p plantskolan menade att olvon vxtre sakta, men det var kanske i jmfrelse med mispel och lnn, han menade. I vilket fall knner jag mig rtt njd med lnnarna dom ska f en vacker hstfrg sgs det :-)
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon