Köpte en fin pelargon med mörklilla blommor från en blomsteraffär för några veckor sedan och har ställt den på bordet brevid datorn. Men den verkar inte trivas så väl, håller på att tappa blad, vissa blad har gulnat. Då undrar jag vad pelargon behöver för förutsättning för att trivas ? Är det också rätt tillfälle nu att ta skott från växten ?
Åsa, mälardalen zon 2
23-02-2004, 12:33
Det brukar bli så när man köper hårt drivna pelargoner såhär tidigt på "våren", de brukar gulna och bli fula ganska snart efter att de lämnat sin optimala miljö i växthusen. (har slängt många pelargoner när jag jobbat i blomsteraffär de håller sig inte snygga speciellt länge såhär års)
De brukar dock oftast överleva, plocka bort fula blad, plantera ev. om växten, ställ den svalt och ljust. Börja ta sticklingar om några veckor längre fram i mars-april brukar rotning av sticklingar gå bättre.
Glöm inte att gödselvattna, ofta är de hårdgödslade under "uppväxten" och få en chock när detta upphör. Toppa hårt och ofta, så grenar den sig!
CITAT (Fenja @ 07-03-2004, 13:36)
Glöm inte att gödselvattna, ofta är de hårdgödslade under "uppväxten" och få en chock när detta upphör. Toppa hårt och ofta, så grenar den sig!
OK det ska jag prova.. Hur svalt kan en pelargon stå ?
Åsa, mälardalen zon 2
07-03-2004, 18:34
Med tanke på att pelargonen troligtvis är bortskämd och har stått i ett varmt och gosigt växthus så ska man nog inte chocka den med att ställa den alltför kallt. Mina pelargoner står i +5C och mörkt nu under vintern och vilar, men du ska nog inte ställa den riktigt så svalt. Om du har ett ljust fönster med temp på runt +15 så borde det vara utmärkt.
pa kalmar
07-03-2004, 20:58
Hur mycket ljus får den bredvid datorn? Ingen blomma skulle vilja stå bredvid min dator för där är det alltid för mörkt.
CITAT (pa kalmar @ 07-03-2004, 20:58)
Hur mycket ljus får den bredvid datorn? Ingen blomma skulle vilja stå bredvid min dator för där är det alltid för mörkt.
Jag har blomman på jobbet och rummet där datorn finns är tänt dagligen från 0800-1800. Men det är klart det inte får så mycket ljus som på en fönsterbräda
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.