Full version: Bärbuskar
Dool
Hej,
Nu vill jag ha era allra bästa tips vad gäller bärbuskar! Har ganska näringsfattig jord men tänkte gräva ut och jordförbättra (oklart hur dock). Skulle helst vilja göra detta i juli-aug-sept hade jag tänkt, eller rekommenderar ni att vänta längre? Vilka buskar är "härdigast", tål sol (står i söderläge) etc.? Kan tänka mig: hallon, lingon, vinbär eller andra förslag. Bor i zon 2.

/Dool -ständigt frågvis.
Bengt i Särö
CITAT (Dool @ 09-06-2011, 21:30) *
Hej,
Nu vill jag ha era allra bästa tips vad gäller bärbuskar! Har ganska näringsfattig jord men tänkte gräva ut och jordförbättra (oklart hur dock). Skulle helst vilja göra detta i juli-aug-sept hade jag tänkt, eller rekommenderar ni att vänta längre? Vilka buskar är "härdigast", tål sol (står i söderläge) etc.? Kan tänka mig: hallon, lingon, vinbär eller andra förslag. Bor i zon 2.

/Dool -ständigt frågvis.

Hej Dool.
Jag har alltid rekomderat BRÖDTORP de är något hängande,men så mycket bär och har aldrig varit sjuka,de är över 40 år gammla.
Garden bliss
Vad är Brödtorp för bär?
Bo.Grahn
Brödtorp är en oerhört märklig buske med bär som (hör och häpna) ser ut som bröd, nämligen småfranska. Väldigt konstig form för att vara på ett bär, men de är faktiskt väldigt goda att äta och man kan även göra paj och sylt på bären. Jag rekommenderar verkligen det till dig och alla andra.
Anna-Karin Lundberg
Aha, spännande! Berätta mer om denna växt!
Anna-Karin Lundberg
Är inte brödtorp namnet på en slags svarta vinbär? Eller menar du att det är en annan slags bärbuske?
Sofia, Skåne
Har någon en bild på brödtorp? Vore roligt att se både busken och bären smile.gif
Tapio
Halaj!

Jag ser då ingen skillnad på de där och vanliga vinbär:
http://www.sprinfo.se/content/view/full/13...thegory_id)/106
http://gateway.selltec.com/go/ahornblatt_g...oducts/541.html

//T
merlin68
Bland krusbären är martlet min favorit för den har färre taggar än t ex hinnonmäki. Fint med röda krusbär och de blir stora! Jag odlar alla sorters vinbär - vita, svarta, röda och gröna samt krusvinbär (jostabär). Samtliga går bra hos dig. Du kan testa svarta vinbär titania som växer bra i zon 2 men sämre längre norrut. Du kan även prova olika sorters japanska kvitten t o m äkta kvitten:) Annat du kan odla är t ex allåkerbär som underplantering till bärbuskarna kanske? och tayberry, amerikanska blåbär, vinhallon osv smile.gif
Ezereht
Jag är ganska förtjust i Blåbärstry.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon