Piccante
Här är en artikel om Round Ups effekter http://www.rodale.com/roundup-dangers?cm_m...ic-_-pesticides
CITAT
RODALE NEWS, EMMAUS, PA—Environmental health, plant, and food experts have been sounding the alarm about health risks associated with the popular weed-killer Roundup for years, saying it leads to hormone disruption and more than three dozen plant diseases. One study even found its main ingredient, glyphosate, killed human cells in the lab. A new report published this month also alleges that regulators and the pesticide industry have long known about the birth defect link—some for more than two decades—but kept the details hidden from the general public.

KRT
Utan att ta ställning för eller emot ett specificerat ämne vill jag bara påpeka att 1) fruktansvärt många kemiska ämnen runt oss är toxiska i "rätt" mängd, 2) ett ämne som dödar celler är inte nödvändigtvis teratogent (fosterskadande) och 3) om det står att något är ett gift/bekämpningsmedel - kan man väl knappast förvänta sig att det är fullkomligt oskadligt???

En anekdot m relevans; Läste toxikologi för ett antal år sedan och då experimenterade vi m vanligt förekommande läkemedel (i relevanta doser). "Mitt" ämne hade endast toxiska effekter på DNA, men det är ju en ganska allvarlig toxicitet eftersom det är fel i arvsmassan som ger tex cancer eller fosterskador. Vilket läkemedel det var? Tja låt oss säga så att jag inte gärna tar Alvedon el Panodil mer...... Men om ni läser deras infoblad kommer ni inte hitta något om detta.
Summan av kardemumman är väl att saker inte alltid är så säkra och ofarliga som man tror, och tvärt om.
Aqvakul

Personligen har jag under en lång "trädgårdsbana"använt en massa bekämpningemedel. För ca 15 år sen kände jag att detta var helt fel och idag är jag synnerligen restriktiv. Även om ett medel i dag uppges vara harmlöst så bjuder försiktighetsprincipen att jag bör avstå. Roundup och liknande går alltså fett bort...
Eva i Västerås
Håller med Aqvakul.
Visst är det konstigt att människor som köper kravgrönsaker och kravkött mycket väl kan tänka sig att använda alla möjliga bekämpningsmedel i sina trädgårdar.
Gossen Ruda
Hoppas bara att ingen fått för sig att jag köper krav-mat. rolleyes.gif Jag går snabbt förbi hyllorna med ekologisk mat också. Högre pris och ofta sämre kvalitet lockar inte. Beträffande försiktighetsprincipen så dödas 4-500 människor i trafiken varje år. Alltså avstår ni väl från bilåkning? Eller är det principen sila mygg och svälja elefanter som gäller?
Solstorm
Jag köper absolut inget kravodlat kött om jag inte känner uppfödaren och vet hur djuren har det. Har på nära håll sett hur illa djur kan fara. Viktigare att djuren är giftfritt odlade till oss människor än att sjuka djur behandlas av veterinär och får hjälp. Usch och fy!
Piccante
Ny artikel om hur Monsanto mörkat fosterskador av glyfosat sedan 1980-talet. Artikel på engelska, använd Google translate om ni vill läsa den översatt.
http://www.theecologist.org/blogs_and_comm...efect_data.html
Gunilla T
Det är just risken för fosterskador som kritikerna lyft fram när det gäller glyfosat men det har alltid avfärdats som nonsens av de som anser sig inneha sanningen. Att Monsanto haft kännedom om riskerna men inte informerat om dem förvånar mig inte ett dugg. De har vid flera tillfällen dömts av domstol i USA för att ha förvanskat resultaten av tester.
smuleborg
Vi använder inga gifter i trädgården, det är vårt val. Om vi hade valt att använda gifter skulle vi absolut inte välja Round Up. De här enkla Wiki-raderna är tillräckliga

"Monsanto är ett multinationellt kemi- och läkemedelsföretag som även framställer GMO-grödor.
Företaget startades i St. Louis 1901 av John Francis Queeny. Han började med egna pengar och kapital från en läskedrycksdistributör. Namnet kommer från hans frus ursprungliga namn. Företagets första produkt var det artificiella sötningsmedlet sackarin, vilket företaget sålde till Coca-cola. Företaget tillverkade Agent Orange till USAs avlövningskampanj under vietnamkriget och även miljögifter såsom DDT och polyklorerade bifenyler."

Länkar till en kort och enkel artikel, ingen kan köpa Round Up efter att ha läst den.

Gossen Ruda
CITAT (smuleborg @ 21-06-2011, 19:42) *
Vi använder inga gifter i trädgården, det är vårt val. Om vi hade valt att använda gifter skulle vi absolut inte välja Round Up. De här enkla Wiki-raderna är tillräckliga

"Monsanto är ett multinationellt kemi- och läkemedelsföretag som även framställer GMO-grödor.
Företaget startades i St. Louis 1901 av John Francis Queeny. Han började med egna pengar och kapital från en läskedrycksdistributör. Namnet kommer från hans frus ursprungliga namn. Företagets första produkt var det artificiella sötningsmedlet sackarin, vilket företaget sålde till Coca-cola. Företaget tillverkade Agent Orange till USAs avlövningskampanj under vietnamkriget och även miljögifter såsom DDT och polyklorerade bifenyler."

Länkar till en kort och enkel artikel, ingen kan köpa Round Up efter att ha läst den.

DDT är inget miljögift utan ett insektsmedel eller möjligen insektsgift. Rätt skall vara rätt. Beträffande artikeln så blir jag djupt misstänksam när man blandar in Agent Orange och DDT i snacket om Roundup. Sakerna har inte mycket med varann att göra utan jag räknar allt som en partsinlaga med tveksamt värde.
smuleborg
Jaha, det företag som producerar och säljer Round Up; dess historia saknar värde? Och kanske också dess nutidshistoria? Vi gör våra val, som sagt.
Gossen Ruda
CITAT (smuleborg @ 22-06-2011, 20:39) *
Jaha, det företag som producerar och säljer Round Up; dess historia saknar värde? Och kanske också dess nutidshistoria? Vi gör våra val, som sagt.

Både ja och nej. Att Monsanto tillverkade Agent Orange har bara historisk betydelse, det tillverkas inte längre. Om nu Monsanto tillverkade DDT så var det knappast deras fel att det användes helt galet. En del kanske inte vill ha med företaget att göra pga detta, men jag gör inte den avvägningen. Man kan sätta saken på sin spets med att spekulera i att Monsanto på något sätt skulle komma på något som vore en välgärning och rädda mängder av människoliv och vara helt utan risk, skulle du strunta i det också pga historien?
andersen
CITAT (Gossen Ruda @ 22-06-2011, 22:19) *
Både ja och nej. Att Monsanto tillverkade Agent Orange har bara historisk betydelse,

Tala om det till alla dom barna som föds med missbildningar än i dag, 35år efter att USA använde medlet i sitt mål att avlöva djungeln.

Klippt och klistrat från Amnesty.

Vietnam: Agent Orange orsakar fortsatt lidande

Växtgiftet Agent Orange som USA använde under Vietnamkriget för att avlöva djungeln orsakar fortfarande lidande för Vietnams civilbefolkning, rapporterar BBC.

Föreningen för Vietnams Offer för Agent Orange (VIVA) beräknar att tre miljoner vietnameser utsattes för giftet under kriget och att åtminstone en miljon människor idag lider av allvarliga hälsoproblem. En del är krigsveteraner som direkt utsattes för kemikalien, andra är bönder som brukade den förorenade jorden. Slutligen finns det andra och tredje generationens vietnameser vilka lider av ärftliga skador orsakade av tidigare generationers exponering av kemikalien.

– Skadorna orsakade av Agent Orange är mycket större än någon trodde vid krigets slut, säger Professor Nguyen Trong Nhan, vice-president för VIVA.

Professor Nhan, som tidigare var ordförande för Röda korset i Vietnam, beskriver den amerikanska Agent Orange-operationen som ett allvarligt brott mot den civila befolkningens mänskliga rättigheter och som ett massförstörelsevapen.

Mellan 1962 och 1970 sprayades miljontals liter Agent Orange över delar av Vietnam för att avlöva djungeln i syfte att beröva FNL-styrkorna mat och skydd av djungeln. USA slutade med sprayningen av Agent Orange 1971 när man upptäckte att växtgiftet innehöll ett av de kraftigaste gifter man känner till, en form av dioxin kallad TCDD, vilken orsakade cancer hos råttor.

Washington har ända sedan slutet av kriget 1975 förnekat ett moraliskt eller rättsligt ansvar för konsekvenserna av Agent Orange-operationerna. USA säger att det inte finns något som bevisar kopplingen av dioxinet med de sjukdomar offer för besprutningen lider av.

I januari 2004 stämde tre vietnameser, vilka utsatts för operationerna, tio amerikanska företag, däribland Monsanto och Dow Chemicals, som varit inblandade i framtagandet av växtgiftet.
En av de målsägande hade haft fyra missfall och en annan hade fått bröstcancer. Den tredje målsäganden hade även han cancer och hade dessutom två barn med medfödda skador orsakade av faderns exponering av Agent Orange. De målsägande krävde en ospecificerad summa som kompensation för problemen som påstås ha orsakats av växtgiftet. En första förhandling hölls i januari i en federal domstol i New York.

Gossen Ruda
Fast Agent Orange har inget med Roundup att göra men sammankopplingen görs ändå i syfte att svärta ner Monsanto.
Rihane
Är det inte samma företag som har tillverkat både Agent Orange och Roundup?
Gossen Ruda
CITAT (Rihane @ 23-06-2011, 11:49) *
Är det inte samma företag som har tillverkat både Agent Orange och Roundup?

Jo.
Rihane
Blev intresserad, i en annan tåt, av Monsantos genmanipulerade grödor som skulle motstå Roundup. Såpass att jag googlade lite.
Hittade följande blogg
http://psrastsw.wordpress.com/2011/06/06/u...amp-i-gm-groda/
Tapio
CITAT (smuleborg @ 21-06-2011, 19:42) *

Halaj!

Bra synpunkt du tar upp där.
Nu skall man ju helst inte använda gift i trädgården, men om man nu gör det; vad skall man ta som är tillgängligt för gemene man?
Lacknafta? Diesel? Batterisyra? Aceton? Njäee. Tycker det känns tvivelaktigt.
Möjligen kan jag tänka mig att använda kaustiksoda. Hydroxidjonerna i sodan kommer att hitta vätejoner i marken och genom autoprotolys bilda vatten.

De medel jag känner till på marknaden är ogräsättika och sen finns det nåt plaströr man fyller med koksalt som man duttar på maskrosor. Bra?
Jo, båda tar död på ogräset. Men de tar inte död på rötterna! Ditt ogräs kommer att återkomma nästa år igen! Och igen. Och igen...
Round Up dödar hela växten inklusive rötter. 1-0 till Round Up

Jag är osäker på nedbrytningen av ättikan, men saltet kommer iaf inte att brytas ner. Den blir bara ofarligare genom utspädning. Round Up bryts ner. 2-0 till RU.

Vad gäller kopplingen RU/Monsanto/Agent orange är jag gruvligt trött på den.
Det är ett fult, osakligt guilt by associationargument som betyder noll och intet. Nada.

Med risk för att någon åberopar Godwins lag, se här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Nazistargumentet

//T
Piccante
Forskning från Canada visar att Round Up rester i sandjord hämmar tillväxten hos tomatplantor som planteras ut i jord som har behandlats med RU. Rekommenderad karenstid är minst 3 veckor för att inte få odlingsförluster.

http://www.publish.csiro.au/paper/EA9920395.htm
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon