Full version: Apostellilja
Stiina
Jag har två fantastiska blommor, Apostellilja, och dom har blommat flera gånger på raken och en blev en tvilling. När knoppen ser ut som en liten kotte tar det bara ca 20 minuter så är det över och den vissnar fort. Den är nästan som Nattens drottning för mina sker det tidigt på morgonen och man kan se hur den slår ut och vissnar. Bladverket är som en solfjäder och bladen är styva som bara den.

Jag har ett problem och jag undrar vad det är när bladen blir bruna på toppen. Den får näring med jämna mellanrum och jag duschar nån gång i veckan och jag tror att jag vattnar lagom. Jag känner med fingret om den ät torr och då får den en skvätt.

Är det någon som vet på råd? Det syns inte på dessa bilder utan jag vill visa hur fina dom är och den nedre bilden är tvillingen.

mamamaggan
Har flera apostlaliljor och alla utom en är helt gröna , bara en har lite bruna toppar . Mina står i fönster som ligger nästan helt åt norr , lite sol på morgonen och lite på kvällen är vad de får.

När det gäller vattning så ställer jag ner dem i en hink med vatten ( OBS ! krukkkanten ska vara över vattnet ) när de känns riktigt torra. De får stå och dra tills de jorden är fuktig . Brukar i allmänhet inte behöva vattna dem mer än en gång i veckan när jag gör så här.

De blommar över snabbt men i år har jag fått både tre och fyra blommor som blommar efter varann, jättekul.
Eva i Skåne
Jag fick en stickling för många år sen av min svärmor. Den skulle inte blomma förrän den hade tolv blad, sa hon. Namnet skulle associera till Jesus tolv lärjungar. Nu tror jag nog att min blommade före tolv blad, men lite tid tog det.
Minns att blomstängeln en gång blev så hög att jag fick ställa krukan på golvet för att kunna se blomman smile.gif
Stiina
Aha.... Det är tydligen läget. Jag ska testa att ställa dom i norrfönstret och vattna mycket mer, kanske ställa dom i en skål istället för att ha fat under. Där är det lite sol på eftermiddagen. Jag har fått för mig att dom ska stå soligt. Den stängel som får en blomma har en "åder" som är annorlunda än dom andra bladen.

Jag har haft dom i ca 10 år och jag har aldrig sett dom blomma så som i år. Tack för tipset.
mojan
Mina blommar ofta och trivs "för bra". Jag blir lite trött på dem när det kommer nya skott och fyller upp krukan och småskott på stjälken efter blomningen.
Nu är jag otacksam, blomman är verkligen jättefin. blush.gif
Eva i Skåne
CITAT (mojan @ 11-06-2011, 21:59) *
Mina blommar ofta och trivs "för bra". Jag blir lite trött på dem när det kommer nya skott och fyller upp krukan och småskott på stjälken efter blomningen.
Nu är jag otacksam, blomman är verkligen jättefin. blush.gif

Får du för många skott skulle jag kunna tänka mig att köpa ett eller kanske byta med något. Det är några år sedan jag hade en nu.
blush.gif
mojan
Jag PM:ar dig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon