HelénE
Noterade nu i veckan när jag gick med hunden att alla ekar hade rätt mycket blad som såg ut som en grå hinna på, på håll ser det nästan ut som solskada eller mjöldagg. Det har sista åren kommit en del nya små ekar längs vägen jag går så det var kanske därför jag ens såg det. Tittade närmare på ett blad och då såg jag att i bladet så fanns det små larver, som mellan över och underskiktet på bladet.

Det kan har varit så här jämt och att jag märkt det först nu men det verkade som varje ek jag passerade hade detta. Kom hem och studerade vår ek, den är ganska hög men medels stege kom jag upp i bladverket och ja det finns även på vår ek.

Är nyfiken på om någon vet vad det kan vara? Det kanske inte är något stort "problem", kanske är något som händer varje år, jag är mest nyfiken.

Helén
anders-f
CITAT (HelénE @ 10-06-2011, 07:26) *
Noterade nu i veckan när jag gick med hunden att alla ekar hade rätt mycket blad som såg ut som en grå hinna på, på håll ser det nästan ut som solskada eller mjöldagg. Det har sista åren kommit en del nya små ekar längs vägen jag går så det var kanske därför jag ens såg det. Tittade närmare på ett blad och då såg jag att i bladet så fanns det små larver, som mellan över och underskiktet på bladet.

Det kan har varit så här jämt och att jag märkt det först nu men det verkade som varje ek jag passerade hade detta. Kom hem och studerade vår ek, den är ganska hög men medels stege kom jag upp i bladverket och ja det finns även på vår ek.

Är nyfiken på om någon vet vad det kan vara? Det kanske inte är något stort "problem", kanske är något som händer varje år, jag är mest nyfiken.

Helén

Har iakttagit samma sak!
vore bra att få veta vad det kan vara - ser inte trevligt ut, ju.
anders-f
Bassam

Jag ska skicka till dig svaret som jag hittade de i Internet i dag:

Larver slukade ekskog
Text: Anders Malmström
Publicerad 27 juni 2006 21.52 Uppdaterad 27 juni 2006 22.042006-06-27 21:52:01

Omkretsen.Träd, främst ek, har de senaste veckorna rensats på blad i skogarna runt Höör. En ovanligt stor årskull av fjärilslarver ligger bakom den omfattande attacken.
HÖÖR. Ekträd i lövskogarna runt Höör har i det närmaste sett livlösa ut de senaste två månaderna.

De gamla löven har slukats av larverna, de nya knoppas i toppen av grenen. Foto: Göran OlssonFörst den här veckan har små, ljusgröna blad börjat synas som ett första tecken på att träden är vid liv. Sedan början av maj har träden varit näringsbuffé för fjärilslarver, främst till arten allmän frostfjäril men även till lindmätare och ekvecklare.

– Vi hade ett jätteutbrott i Stenskogen, Orupsbacken och Sätofta, säger Anna-Karin Olsson, kommunekolog i Höör. Det var total kalätning av ekar. Det har inte varit ett blad kvar. När ekbladen var slut utsattes även lind och lönn plus äppelträd och körsbärsträd för samma sak. Samma sak hände i Håldalafältet utanför Hässleholm.

I höstas lade fjärilshonorna, som inte kan flyga, ägg under barkflagor och annat som skyddar i träden.

Med vårens ankomst kläcktes äggen och larverna började äta av trädens blad.

– Det rör sig om ett antal kvadratkilometer där de rensat träden, främst ekar, på blad. Enligt boende intill skogarna är det den häftigaste attacken på minst tjugo år. Jag har själv aldrig upplevt något liknande, säger Anna-Karin Olsson.

Varför så många larver har kläckts just i år är svårt att förklara.

Enligt Anna-Karin Olsson var värmeböljan i maj väldigt gynnsam för larverna och kan ha spelat roll.

Även om larverna ätit upp bladen på många träd är det inget som skadar träden.

– Ett väletablerat träd klarar en sådan här attack. Möjligtvis kan äpple- och körsbärsskörden bli mindre än vanligt i vissa trädgårdar, säger Anna-Karin Olsson.

På ekarna vid väg 13 intill Jeppavallen syns nu små, ljusgröna blad igen.

Likadant med övriga träd vars blad ätits upp. Larverna ligger nu nedgrävda i marken i sina puppor och snart är de färdiga fjärilarna klara.

Allmän frostfjäril är en liten fjäril med ljus- och mörkare brun nyans, ganska lik en mal. Anna-Karin Olsson tror inte att den kommer att märkas.

– Jag tror att maten på sina ställen tog slut för fort för att alla larver ska ha klarat att förpuppa sig.

Enstaka attacker på lövträden är inte skadliga. Om de däremot fortsätter flera år i rad riskerar träden att dö.

H:Bassam

Maria S
Har tänkt skriva precis samma inlägg i några dagar men inte kommit mig för. Samma sak här, har aldrig sett något liknande. Bor i Åkersberga norr om Stockholm, och här är samtliga ekar drabbade av detta inom flera mils radie. Läste artikeln från 2006 ovan, och jag tycker inte det låter som samma problem. (och om nuvarande larvinvasion är ett problem återstår väl att se, jag har ingen aning)

Var bor ni någonstans som sett samma sak?
Orkidétjuven
JAg tror svaret ni söker är Acrocercops brongniardella eller Snedstreckad ekstyltmal på ren svenska.

Från Naturhistoriska riksmuseet: Förekommer allmänt från Sk till Vr. Vingbredd 8-11 mm. Larven lever i en översidig blåsmina på ek, början ser ut som snigelsekret för att så småningom uppta nästan hela bladet. Mellan den frånlösta cuticulan och bladet bildas ett hålrum där flera larver lever sällskapligt. Förpuppning i en vit kokong.
Gossen Ruda
Den är tydligen vanlig i år, det finns flera trådar om detta på forumet. Blåsmina kallas det.
HelénE
Tack Okridétjuven, precis så där ser det ut. Det var intressant att få veta vad det är.
Maria S, jag bor också i Åkersberga, efter att ha googlat lite så har jag fått intrycket att detta kan uppstå ganska lokalt visa år.

Som tur är så verkar det vara väldigt lite på just vår ek i trädgården. Inte för att jag tror det skadar trädet, men det ser ju lite fult ut.

Helén
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon