Hej,
på "vår" surte trädgårdsmarknad för en knapp månad sedan vann jag växtknölar på lotteri. Och sedan har de dumt nog blivit liggande på grund av tidsbrist. Men nu tänker jag mig att något bör göras - frågan är bara vad? Ska jag plantera i krukor för att kunna ta in under vintern? Jag odlar i zon 2.
Jag förstår av den mkt knapphändiga beskrivningen på påsarna att man eg. ska plantera vår eller höst, men några av knölarna har redan små skott, så jag måste göra något.
Det gäller alltså begonia, agapanthus och två olika sorters liljor (centerfold och annemaries dream) - alltsammans antar jag är perenna grejer?
tacksam för snabba tips
Eva i Skåne
10-06-2011, 09:22
Plantera i jord i var sin kruka. Agapanthus och begonia är växter som inte tål frost, men tar man in dom över vintern så återkommer dom nästa år. Begoniaknölarna tar jag upp ur jorden på vintern och förvarar svalt. Agapanthusen står kvar i sin kruka, också svalt.
Vad gäller liljorna så är dom jag har perenna och klarar sig i marken över vintern, men jag är inte nån expert och kan inte sorternas namn så det får du ha bättre svar på från någon annan.
Tusen tack eva, nu gäller det då att finna några "tomma plättar" i grönsakslandens kanter åt liljorna, och krafsa fram jord och sand att fylla i krukor för de andra,
om någon känner till de liljor jag fått, är jag tacksam för tips om dem
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.