Maste
Mina pelargonier är i vintervila, men jag börjar bli sugen på att plocka fram dem nu(bor i Stockholm). Är det rätt tid nu? Jag lät bladen sitta kvar... Vad gör jag, klipper först och planterar om dem sen, eller... Ska man vänta med att vatnna? Som ni hör många frågor från mig som är novis på vintervilor...

Jag har också sparat min Amaryllis från i julas, läste någonstans att man ska sköta den som en vanlig krukväxt fram till i höst då den får vila från vattning. Bladen växer sig högt, ska det vara så? Några andra tips? Allt är välkommet!
Tack på förhand!

C.
Betty
Plantera om först, vänta med klippningen helst två - tre veckor. Jag har planterat om min idag(bor i Luleå).

Amaryllisbladen blir rätt långa, det ska vara så. smile.gif
Inger GMT
Jag tog fram mina pelargoner igår. Dom har stått mörkt och svalt under vintern.
Klippte ner dem och vattnade ugenom dem. Nu står dom under växtbelysning.do stå
Omplantering om någon månad.
Hälsningar Inger
*Felix matte*
Så här ser mina Amaryllisar ut idag... de längsta bladen mäter 90cm.
De vattnas och göds lika som övriga krukväxter.
Betty
Så där ser även de flesta av mina amaryllisar ut, utom en, den ser ut så här! smile.gif

annchapanncha
Hejsan.

Jag klipper ner mina pelargoner på hösten, och tar upp dom i samband med sportlovet, och planterar om dem ytterst sällan.

Dom brukar bli jättehöga och fina.

laugh.gif

Mycket hönsskit och kärlek förstås.

Amaryllis vet jag inte alls vad jag skall göra med, så dom får srå som dom är, sen ställer jag ut dom. Tror jag.... blink.gif

Annchapanncha
Karin i Tullinge
Jag kapar mina pelargoner 3 veckor INNAN jag planterar om dem. Dels får jag stickligar lite tidigare, samt att det är lättare att handskas med den nerklippta pelargonerna när de ska planteras om (vet inte om det är rätt eller fel men fungerar för mej rolleyes.gif
Lycka Till!
belle
Jag brukar också klippa ner dem innan jag planterar om dem. Med ca 3 veckor emellan. Har funkat bra hittills.
Annki
Här rationaliserar vi - nedklippning och omplantering samtidigt! smile.gif Det fungerar utmärkt på mina pellisar - både stjärn- och zonalsorter. Pellisar är så robusta och tåliga att man kan vara lite tuff mot dem. Vattna inte för mycket, bara. Det är nog det enda de inte står ut med.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon