lustgården
Har länge drömt om ett växthus,förra året var vi till Willab i Båstad och tittade,fastnade direkt för ett Euro-Serre Ghotic som monteras på en murad grund!
Eftersom vår tomt ej är så stor valde vi ett med storleken 2,36x5,30.Ska ej odla så mycket blir kanske mer som ett mysigt uterum.

Blir väl någon vinranka,änglatrumpet, mina Mårbackapelargoner.

Hade hoppas att vi skulle få upp det i höstas men det blev ett mycket större projekt än jag trodde.Innan vi började med växthuset fick vi göra om hela baksidan av vår trädgård,skulle vara mycket krångligare om vi ställt ett växthus ivägen först.
Tur man har en snäll gubbe som börjar bli riktigt trädgårdsintresserad.

Vet inte hur många skottkärror jord,sten och grus vi kört men nu är det på gång,kan åtminstone börja ana hur det blir att se ut biggrin.gif

Funderar nu på om jag ska lägga nån typ av plattor runt växthuset,eller ha gårdsgrus....tips?

Finns lite bilder på projektet i mitt album.

[attachment=61482:_ntligen...gem_klar.jpg]
Kullatorpet
CITAT (lustgården @ 10-06-2011, 09:38) *
Har länge drömt om ett växthus,förra året var vi till Willab i Båstad och tittade,fastnade direkt för ett Euro-Serre Ghotic som monteras på en murad grund!
Eftersom vår tomt ej är så stor valde vi ett med storleken 2,36x5,30.Ska ej odla så mycket blir kanske mer som ett mysigt uterum.

Blir väl någon vinranka,änglatrumpet, mina Mårbackapelargoner.

Hade hoppas att vi skulle få upp det i höstas men det blev ett mycket större projekt än jag trodde.Innan vi började med växthuset fick vi göra om hela baksidan av vår trädgård,skulle vara mycket krångligare om vi ställt ett växthus ivägen först.
Tur man har en snäll gubbe som börjar bli riktigt trädgårdsintresserad.

Vet inte hur många skottkärror jord,sten och grus vi kört men nu är det på gång,kan åtminstone börja ana hur det blir att se ut biggrin.gif

Funderar nu på om jag ska lägga nån typ av plattor runt växthuset,eller ha gårdsgrus....tips?

Finns lite bilder på projektet i mitt album.

[attachment=61482:_ntligen...gem_klar.jpg]

Så fint det blir !!!! Förstår att du längtar tills det är helt på plats. Har själv nu 1:a odlingssäsongen i vårt.
Vi har lagt plattor runt om. Kolla gärna in på http://torpbloggen.blogspot.com/ där har jag ett bildspel på vårt bygge.
Ser fram emot att se hur ert blir !!
lustgården
Ert växthus är också jättefint,vilket snyggt golv ni lagt.Har jobbat med vårt hela dagen har fått upp profilerna,men det var lite krångligt.
Imorgon får vi fortsätta, för nu ska det upp!!

Blir nog att vi lägger plattor som ni gjort,men det får nog vänta till nästa år,vill bara sitta och njuta i växthuset resten av sommaren biggrin.gif
Ska lägga ut bilder när det är klart.
lustgården

Profiler uppsatta.jpg

Profilerna börjar komma upp..jpg

Nu börjar det bli riktigt roligt,börjat sätta upp profilerna till växthuset.
Tog hela dagen,lite krångliga beskrivningar bara! rtfm.gif

Börjat städa undan runt "byggarbetsplatsen" och hunnit sätta några växter också.
Jämnat till lite runt mitt älskade kastanjeträd,har massor med inspiration just nu,men gubben säger jag måste lugna ner mej och koncentrera mej på växthuset först!
Bäst att lyda annars kanske han tappar sugen på att sätta upp resten!
Nej,nu får jag gå och lägga mej om jag ska komma upp i tid.

godnatt. sleep.gif

Krolliljan
Var inne och tittade i ditt album. Så roligt att få följa ditt bygge. tummenupp.gif
lustgården
Åter en dags arbete till ända,vi har monterat glas hela dagen men nu är det äntligen färdigt biggrin.gif
Kan knappt bärga mej,går nog upp jättetidigt imorrn,vill börja inreda växthuset. yahoo.gif

Bilden tagen innan allt glas var monterat!

[attachment=61758:Luckorna_Glasade.jpg]

Måste förresten visa ett par bilder jag tog efter att jag klippte mina hängsälg som jag har på framsidan av huset.
Visste inte att det dolde sig ett sånt konstverk till stam under all löv!!

[attachment=61759:Stam_H_ngs_lg.jpg]

[attachment=61760:Ett_Konstverk.jpg]
lustgården
Längtat Färdigt. DET ÄR KLART! yahoo.gif bravo.gif rose.gif .

[attachment=61816:Mitt_Nya...iipiiii..jpg]

idea.gif Skulle vara jättekul att se bilder på hur ni som använder växthuset som lite kombinerat växthus/lusthus/uterum. Inreder.
och kanske utv.runt växthuset.

tompelompe
Va härligt att det är klart, vårt är på g, väntar på glas och söker 22 x 45 reglar i lärk. Vi vill också ha tips på inredning. Kommer som ni använda till mysrum oxå.
*Stintan*
WOW va snyggt det blev!
Krolliljan
Så underbart det ser ut wub.gif
Niklas-73-
Härligt växthus!
Helen i Piteå Zon 5
Jättesnyggt växthus!
Grattis!
lustgården
Tack för alla vänliga ord. smiley_small_hug.gif

Har fullt upp med att greja inne nu,har samlat en del loppis fynd,trälådor,stolar och ett slagbord som jag slipat på i två dagar, någon som hade målat det neongrönt fear.gif !
Har inte fått någon fart på mina växter än,men det lär väl komma.Det ser lite kalt ut ännu.

Ska duka upp med mat o dryck i goda vänners lag nu på Midsommarafton. yaay.gif

Var in på din hemsida (Helen i Piteå.) Herregud vilken fin trädgård du har tummenupp.gif

Trevlig Midsommar allihop.
lustgården
Lite bilder i växthuset,odlat lite tomater o gurka,vinrankan har nått taket trots att allt planterades sent.
men nu är bygget klart så nästa år kommer man igång tidigt på våren.

Brukar ta med mej en kopp kaffe på morgonen och bara sitta här och njuta! rolleyes.gif

[attachment=63714:Inv.V_xthus_2..jpg]
[attachment=63716:Lite_lop...trumpet..jpg]
[attachment=63715:Inv.V_xthus_5..jpg]
[attachment=63718:Tomater_...inranka..jpg]
[attachment=63722:Kommod_m...inkl_da..jpg]

Gjort en klätterpyramid.
[attachment=63719:Snickrat...rpyramid.jpg]
*Stintan*
Åhhh va fint det har blivit!
tommot123
Ser fint ut!
Tommy!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon