Full version: Potatisskörd när?
Åkerspöket
hej
jag undrar hur snart efter blommningen kan man skörda potatisen
EKLO
Hej,

först ska man ju tänka på att inte alla sorter blommar. Men de som gör det - ja för egen del blir jag ibland för ivrig, dvs jag måste prova till midsommar etc. Försöker då gräva försiktigt under för att plocka upp de största och låta resten växa vidare. Normalt ska man vänta tills blommorna helt vissnat och någon/ett par veckor till. Men det är ju inte så att potatisen inte är god innan dess, så allt handlar väl om hur mycket man vill ha, och hur ivrig man är. Om man inte får bladmögel kan man ju vänta ända tills hela blasten vissnat och nästan försvunnit, bara det inte blir frost eller alltför blött, så gör jag som inte har bra lagringsmöjligheter med min sena potatis.
Monica zon 1
Förlåt "Åkerspöet" jag tjuvar din tråd, eller hänger på låter bättre, har samma fundering......

Tolkar EKLOS:s svar som det är bara att testa o se, gräva upp några?
Det innebär ju att jag kanske kan ha egenodlade potatisar till midsommar tummenupp.gif
Har satt både "Marine" som skulle vara en tidig sort och sparrispotatis som lär vara lite senare sort

Jag har ett antal plantor där någon står i blom, gissar då på att denna kanske är den som blir klar först?
Det var premiär för mig i fjol på att odla potatis, då konstaterade jag att jag antagligen kunnat skörda tidigare eftersom flertalet av mina potatisar var förhållandevis stora - jag lät potatisen ligga kvar till blasten började vissna då.

Monica zon 1
Garden bliss
Hur vet man om potatisen man har satt ska blomma innan man kan skörda? Jag har satt Marine, Cherise, Amandine och Josephine.
EKLO
Hej,

det finns några ställen med hemsidor som säljer mkt utsädespotatis av olika sorter, de brukar ha långa beskrivningar för varje sort, där också blomningen brukar anges tror jag - ett sådant ställe är Stubbetorp potatis
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon