Köpte i går en Ficus microcarpa (ginseng) med en fin bonsai-style rot som sticker upp en bit ovanför jorden.
Den kom dock i en vanlig (och ful) hög plastkruka så jag vill gärna plantera om den i en låg bonsai-style kruka. Men då kanske jag blir tvungen att kapa lite rötter längst ner. Kan det funka eller är det risk att plantan dör?
Ficus microcarpa är en av de tåligaste växterna och du kan våldföra dig på den hur och när du vill utan att den dör. I princip kan du klippa av både rötter och blad och den kommer till liv igen. Men det skadar inte att vara försiktig. Ska du klippa rötter så klipp inte mer än två-tredjedelar. Helst bara 50%. Nästa år kan du korta ner ännu en gång med 50%. Och så kan du i princip fortsätta år efter år tills du är nöjd. Du kan träna din fikus att leva på ett tefat om du vill.
Nu skrev jag klippa, fast egentligen menar jag såga eftersom ficus kan utveckla enorma rötter i en kruka som kan liknas vid stora stenar. Var därför beredd att ha en träsåg i närheten. En kniv hjälper sällan, speciellt når rötterna klumpat ihop sig. Efter rotsågningen håll plantan borta från direkt sol de närmaste 2 månaderna.
[attachment=61486:ficus_rot.jpg]
Tack så mycket för info'n!

Låter bra att de är så tåliga

Där den står nu får den sol på morgonen/förmiddagen fram till halv-elva typ. Ska man skydda den även från morgonsolen?
Nu har jag planterat om den i en låg ocg bred kruka. Det krävdes ingen sågning av tjocka rötter, däremot fick jag klippa av en del av de vanliga tunna. Måste jag ställa den i skuggan i ett par månader ändå? Det är som sagt bara morgon/förmiddagssol där den står.
Anledning till varför man håller växten borta från sol är för att den inte ska torkas ut. Och efter att du huggit bland rötterna så spelar det inte någon roll hur mycket du vattnar eftersom trädet saknar ju tillräckligt med rötter för att ta upp vattnet den behöver för sin krona.
Eftersom jag inte vet hur rotsystemet eller kronan ser ut så kan jag inte ge dig ett konkret svar. Men efter att man pillat på rötterna, även om det är pyttelite, så bör du ge plantan en chans att återhämta sig från skadorna genom att ställa den bort från fönstret i alla fall 10-14 dagar. Efter ca 10 dagar brukar fikus utveckla nya rötter.
Har du stor krona med för lite rötter så finns risken för att den tappar lite blad och någon kvist här och där om den torkar ut. Men någon livsfara blir det aldrig oavsett hur du gör på din fikus. Som jag tidigare nämnt så överlever de i princip all sorts misshandel.
Och ja, morgonsolen är väldigt farlig.
Nu har jag flyttat den från fönstret.
Ville bara berätta att det verkar ha gått hur bra som helst

Nu har 2 veckor gått sen omplanteringen, så den har flyttat tillbaka till fönstret. Ett enda blad har den tappat.
Tack så mycket för hjälpen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.