Full version: Stora nog att hantera
Commot1on
Goddag på eder alla!

Jag är ganska dålig på personlig introduktion, så det är nog bäst att jag går rätt på sak. happy.gif

"Fröpåsarnas" föreskrifter är ofta ganska diffusa och därmed svårtolkade anvisningar. Vissa individer (med både kunskap och erfarenhet) har förmodligen lättare att tolka följande (om så behövs): "Omplantering sker när plantorna är stora nog att hantera". Jag har, som nybörjare och relativt okunnig, väldigt svårt att tolka det.

Så:

När är t ex smultron och tomater stora nog att hantera?

Finns det en tumregel eller är det helt baserat på hur precis och försiktig man själv är i fingrarna? Som jag har förstått är det viktigt att inte störa rötterna för tidigt, och att det är något baserat på det. Att det skiftar från växt till växt är självsägande, men omplanteringen är viktigt och det är ju positivt om man får det rätt.

Upprepar:
När är t ex smultron och tomater stora nog att hantera?

Oerhört tacksam för svar!
- M.
ingrids
Har alltid tolkat det som när det finns minst fyra karaktärsblad förutom de två hjärtbladen och/eller den lilla stjälken inte ser transparent ut längre. Lite svårt att förklara men i början ser stjälken nästan lite genomskinlig ut och sen får den liksom tjockare "hud". Det handlar inte så mycket om hur fumlig man själv är som när den lilla plantan slutar vara mest spröd, tänk solrosskott man köper på affären till sin sallad, och blir mer seg liksom.
Commot1on
CITAT (ingrids @ 10-06-2011, 13:09) *
Har alltid tolkat det som när det finns minst fyra karaktärsblad förutom de två hjärtbladen och/eller den lilla stjälken inte ser transparent ut längre. Lite svårt att förklara men i början ser stjälken nästan lite genomskinlig ut och sen får den liksom tjockare "hud". Det handlar inte så mycket om hur fumlig man själv är som när den lilla plantan slutar vara mest spröd, tänk solrosskott man köper på affären till sin sallad, och blir mer seg liksom.

Först och främst, tack.

Det är ungefärligt så jag tolkat det. Har läst en del och det står i princip samma som du förklarat. Det där med stjälken kändes relevant, så det var bra att det blev förklarat. Tycker alltid att transparens ger ett intryck av ömtålighet.

Tolkar föreskrifter lite väl bokstavligt. Tillbringar mycket tid med växterna, så därför jag vill helst reda ut mina funderingar. smile.gif
kerstin z5-6
I princip gäller detta för de flesta växter med få undantag,Minst ett gärna två bladpar utöver hjärtbladen före omskolning
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon