|
Ni var så himla hjälpsamma när jag frågade om råd gällande kylskåp så nu frågar jag om tvättmaskin också. Såg en tvättmaskin för bara 1 990 kr på rea (har kostat runt 4 000) men kan den verkligen vara bra? Jag blir alltid misstänksam när något är för billigt.  Samsung var märket, bara det gör mig undrade, det märket innebär för mig tv-apparater. Den tvättmaskinen jag har nu har några år på nacken och tar bara 3 kg, så en billig tvättmaskin som tar 6 kg och dessutom har snabbprogram är mycket lockande. Tanken att slippa tvätta två gånger bara för att sängkläder och handdukar inte får plats samtidigt låter jättebra. Men är det något speciellt jag bör tänka på eller ska jag slå till? Pius (vitvaror är mitt liv just nu)
malcolm
10-06-2011, 14:03
Samsung är ett välrenommerat märke som gör alla möjliga produkter, min som köpte en av deras mobiltelefoner häromdagen och jag skulle utan vidare våga köpa en av deras tvättmaskiner om den har de program etc. som jag vill ha. Själv har jag en Cylinda men den kostade betydligt mer även för 15 år sedan, tror den gick på 5½ tusen då men på den tiden fanns det inga billiga maskiner som man vågade lita på. Det du INTE skall köpa är rustas märke Atlas, billigt skit skulle jag vilja kalla det, kastade nyss ut diskmaskinen av det fabrikatet och ersatte med en Cylinda.
Ingrid Zon3
10-06-2011, 14:06
Råd & Rön har en test av tvättmaskiner i senaste numret. De har nog inte testat den modell du kikat på men en Samsung WF8704 som kostar ca 6 300 kr, och den fick bra resultat (3:a efter LG och Miele!), så helt uschliga på att göra tvättmaskiner är de nog inte. Tyvärr har jakten på energimärkning och minimering av vattenåtgång gjort att nästan inga maskiner sköljer bra längre. Se till att få en maskin som man kan välja extra sköljning på.
Men det vete 17 om inte 1500 för en ny tvttmaskin låter för billigt. Det är ju så trist när de går sönder eller förstör tvätten. Spontant låter det bättre att köpa en bra begagnad för de pengarna i stället. Eller en dyrare ny om man har så man kan. Jag skulle inte köpa en maskin med listpris under 4000.
"If you pay peanuts, you get peanuts" som en vän till mig säger.
Elisabeth-Västkustkolonisten
10-06-2011, 14:37
Ingrid vi har också Råd och Rön.
Dom testade tvättmaskiner hur varm dom tvättar när man tvättar 60 Grads tvätt.
Miele hade bara 46 grader då, så den fick dåligt betyrg. Och jag som gillar alltid Miele.....
Måste leta fram tidningen igen.
Men jag tror att det inte finns många 6 kg tvättmaskiner. Även maskinerna i flerfamiljshus har blivit mindre.
Elisabeth
Chamomille
10-06-2011, 15:13
Kan bara säga Cylinda. Whirpol (eller hur det stavas) inte. Den gick sönder flera gånger.
Finns maskiner på marknaden som ger 5 års garanti utan extra kostnad. Oavsett vilken fabrikat som det gäller. Sådant tilltalar det mig.
Ingrid Zon3
10-06-2011, 16:04
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 10-06-2011, 15:37)  Ingrid vi har också Råd och Rön.
Dom testade tvättmaskiner hur varm dom tvättar när man tvättar 60 Grads tvätt.
Miele hade bara 46 grader då, så den fick dåligt betyrg. Och jag som gillar alltid Miele.....
Måste leta fram tidningen igen.
Men jag tror att det inte finns många 6 kg tvättmaskiner. Även maskinerna i flerfamiljshus har blivit mindre.
Elisabeth Jo, tvätttemperaturen var en ny parameter de testade. Men även det vanliga med tvätt- och sköljresultat mm. OT: Man blir faktiskt rätt förb****d på rena lurendrejerier som detta med att dra ner temperaturen. Inte undra på att lakanen inte blir rena/vita längre. Om man kör 90-grader känner man sig ju som en slösare men det är väl bara det som är alternativet. Borde komma upp i strax över 60 då i alla fall!
Allt var inte bättre förr men jag undrar om inte vitvaror var det. Dagens teknikspäckade vitvaror gör(tror jag) att livslängden kortas betydligt. Det är ju ett under att man får igång tvättmaskinen med alla dess knappar. Kan man köpa en tvättmaskin för under 2000 kr så varför inte. Inte hela världen om den går sönder om några år. Vet man modellnamnet går det ju alltid att söka på nätet och se vad den går för.
*Stintan*
10-06-2011, 16:49
Synd att man inte har Råd & Rön då. Jag har en toppmatat Whirlpool som tar 5 kg och det där med temperaturen har jag funderat på flera gånger. Tvättar det mesta i 60° men det känns inte tillräckligt för lakan och handdukar så antagligen är temperaturen lägre då. Annars är jag i stort sett nöjd med min maskin fast den har några år på nacken.
Sedan 11 år tillbaka har vi en Miele, som vi kunde köpa för vi hade ett banklån i luften. Dessförinnan hade vi kört med billigt skit, som vi fick byta stup i kvarten. Ända fram till nu har vi haft 4 ungar hemma, så den maskinen har gått nästan oupphörligen. Den har aldrig krånglat eller gått sönder. Slår man ut den kostnaden per år, blir det en billig maskin. Plus att den är driftsäker.
Vad gäller tvättemperatur, tror jag att vi konsumenter är lurade. Naturligtvis ska man tvätta t.ex. lakan i 90 grader. Problemet är ju att de flesta överdoserar tvättmedlet. Sänker man temperaturen krävs det också större mängd tvättmedel. Överhuvud taget har jag en känsla att man i denna delen av världen tvättar åt helskotta för mycket.
niggle
Chamomille
10-06-2011, 17:31
CITAT (niggle @ 10-06-2011, 18:20)  Sedan 11 år tillbaka har vi en Miele, som vi kunde köpa för vi hade ett banklån i luften. Dessförinnan hade vi kört med billigt skit, som vi fick byta stup i kvarten. Ända fram till nu har vi haft 4 ungar hemma, så den maskinen har gått nästan oupphörligen. Den har aldrig krånglat eller gått sönder. Slår man ut den kostnaden per år, blir det en billig maskin. Plus att den är driftsäker.
Vad gäller tvättemperatur, tror jag att vi konsumenter är lurade. Naturligtvis ska man tvätta t.ex. lakan i 90 grader. Problemet är ju att de flesta överdoserar tvättmedlet. Sänker man temperaturen krävs det också större mängd tvättmedel. Överhuvud taget har jag en känsla att man i denna delen av världen tvättar åt helskotta för mycket. niggle Varför ska man tvätta lakan i 90 grader?
Ingrid Zon3
10-06-2011, 17:38
CITAT (Chamomille @ 10-06-2011, 18:31)  Varför ska man tvätta lakan i 90 grader? För att de vita lakanen som man tvättat i "60 grader" är betydligt mer vita på den delen man stoppar under madrassen än mitt på. Jag vet (tror?) att det är rent men det ser inte rent ut. Edit: fetstil ovan
Chamomille
10-06-2011, 18:11
CITAT (Ingrid Zon3 @ 10-06-2011, 18:38)  För att de vita lakanen som man tvättat i "60 grader" är betydligt mer vita på den delen man stoppar under madrassen än mitt på. Jag vet (tror?) att det är rent men det ser inte rent ut.
Edit: fetstil ovan Oki. Men jag har bara ett vitt lakan och det åker i 60 eller 70 grader och det verkar rent  (läs vitt)
malcolm
10-06-2011, 18:13
När det gäller vitvaror så har jag en stark förkärlek för Cylinda men smakar det så kostar det, är inne på min andra tvättmaskin av det märket och de verkar helt outslitliga. Min första köpte jag begagnad av en jobbarkompis och den var då ca. sex år gammal. Hade den i 16 år innan jag lät den gå hädan och köpte en sprillans ny Cylinda vilket var ca 15 år sedan. Den maskinen har jag än idag och den fungerar perfekt fortfarande, har inte mätt temperaturen i den men 90° verkar vara just det och efter centrifugering är tvätten nästan stryktorr. Köpte även en Cylinda diskmaskin (45 cm) för inte så länge sedan och även den fungerar perfekt i jämförelse med den Atlas från Rusta vi hade innan och krånglade redan från början. Nu var det dock tal om en billig maskin och jag skulle utan vidare våga satsa på en Samsung för 1990 kr eftersom produkter från Asien har visat sig vara nog så bra. Whirlpool litar jag inte riktigt på eftersom deras produkter verkarr gå sönder lagom till garantin går ut fast ändå har jag en kombinerad kyl/frys av det märket. Inte för att jag älskade det märker utan mer för att det var det som fick plats med tanke på de 55 cm jag hade att tillgå på bredden.
Ingrid Zon3
10-06-2011, 18:13
CITAT (Chamomille @ 10-06-2011, 19:11)  Oki. Men jag har bara ett vitt lakan och det åker i 60 eller 70 grader och det verkar rent  (läs vitt) Då har du kanske en bättre maskin än jag har ...eller så är vi mer "skitaktiga"
malcolm
10-06-2011, 18:19
Finns det någon som har vita lakan numera....? Ungefär lika vanligt som vita underkläder skulle jag tro.
Elisabeth-Västkustkolonisten
10-06-2011, 18:25
Ingrid kommer du ihåg i vilken nr dom skrev om 60 tvätt?
Hittar den inte nu, bara den med alla maskiner och där testade dom bara 40 tvätt.
Tvättar jag 60 tvätt så vill ja också ha 60 grader och inte bara 46. Jag har tvättat mycket i mitt liv. Hade inte bara familje med gubben och 3 barn utan också rum för tourister.
Och med 16 sängplatser så blir det lite tvätt.... Om man int ehade någon av sina stamkunder där, så hade man övernattningar. Och tvättar varje dag sängkläder av 16 sängar, ja då vet man vad man gör. Och tvättmaskinen fick vara bra.......
Då var det alltid Miele men jag tror att även dom var bättre förr: Inte vill jag har handdukar och underkläder bara har tvättat i 46 grader.
Jag tror inte heller att tvättmaskiner i tvättstugor är så bra. Tror inte att dom håller den inställda temperaturen. Skall man kräver att dom mäter? Vi betalar ju maskinerna här i bostadsrättslägenheterna
Elisabeth
*Stintan*
10-06-2011, 18:26
CITAT (malcolm @ 10-06-2011, 19:19)  Finns det någon som har vita lakan numera....? Ungefär lika vanligt som vita underkläder skulle jag tro. Har bara vita underlakan och även ett par vita påslakan.
malcolm
10-06-2011, 18:33
Bara gamla sura kärringar som envisas med vitt.
Aqvakul
10-06-2011, 18:43
CITAT (malcolm @ 10-06-2011, 19:33)  Bara gamla sura kärringar som envisas med vitt. Det kanske blir modernt igen...
*Stintan*
10-06-2011, 19:28
CITAT (malcolm @ 10-06-2011, 19:33)  Bara gamla sura kärringar som envisas med vitt. Du har väl kulört för att du inte orkar byta lakan så ofta då kan jag tro. Jag har vitt för att det är praktiskt att slippa sortera när man tvättar. Av samma anledning är nästan alla mina kläder svarta. Och du Malcolm, jag är visserligen äldre än du men jag är övertygad om att du är en mycket surare kärring än jag eftersom det inte ligger för mig att vara varken sur eller gnällig.
CITAT (malcolm @ 10-06-2011, 19:33)  Bara gamla sura kärringar som envisas med vitt. Ha,ha! Jag är varken sur, eller någon kärring- Vi har massor av vita lakan. Man ska tvätta i 90 grader, eftersom man ska tvätta när det är smutsigt. Inte tidigare. Vilket naturligtvis gäller allt annat också. Tvätta när det är smutsigt och gör det då med så lite tvättmedel som möjligt, men på hög temperatur. Det är en bluff som det står i vissa kläder, att de ska gå att tvätta i 30 grader. Då är det bättre att låta bli. Ull ska man inte tvätta överhuvudtaget. Det förstör bara materialet. niggle
Kör vitt också
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|