Hej!

Vänder mig till er trädgårdsfans, för jag fick inga givande svar på plantskolan. Jag har köpt två spaljerade plommonträd, en opal och en victoria. Har planterat dem i väst en halvmeter cirka från huset. (ingen källare).De var redan uppbundna på spaljé i solfjäderform när jag köpte dem. Det som de sa på plantskolan var: minst en halvmeter mellan, halvmeter djup grop och beskär i höst. Och jag kan behålla den formen de är. Ok. Nu står de en meter från varandra och det ser snyggt ut so far, men nu börjar jag tvivla lite...

Kan man tukta dem att hålla sig ganska små och är det ok att korsa lite grenar? De finns mer plats upp och åt sidorna förstås. Kan de tuktas på längden?

Funderar på att flytta ett av dem till annats ställe, för att de skall kunna breda ut sig mer, men har ingen höjdarplats att erbjuda den. Kan en östervägg med sol förmiddag funka?Är också lite fundersam på om jag inte skulle grävt lite djupare och fyllt på med mer matjord. Ganska stenigt runt om kring. En av dem , Victorian ser inte ut att må bra, bleka skrynkliga, ynkliga skott. Den andra ser ut att må fint. Är det för stor stress för dem att grävas upp igen efter några veckor som det nu gått eller lika bra att börja om?

Beskärning: har konsulterat diverse böcker och får inte riktigt kläm på det, vid plantering för att anpassa krona till rötter? Och standardbeskärning rekommenderas allt från JAS till höst till vårvinter. Pincerar man redan första sommaren?

Går det förresten att plantera det som ett vanligt istället eller kommer det bara se konstigt ut?

Hoppas ni orkar med alla frågor :-)

Bor i zon 2 förresten!