balkongbonden
10-06-2011, 17:05
Går det att borra hål i en kruka av betongliknande material? Jag vet inte vad det är för material, mer än att krukan är väldigt tung. (Den är inte betonggrå, utan mörkt brun. Ytan är inte heller porös.) Hur går man tillväga? Försöker knacka ett hål i botten med en syl först... eller går krukan sönder då?
Har en slagborr, med borr för trä och lättbetongväggar... Krukan verkar vara av lite hårdare material.
Krukan är avlång och hög, så jag kan inte hitta en lämplig innerkruka.
Anna-Karin Lundberg
10-06-2011, 21:06
Jag har borrat hål i krukor, dock inte just betong, men använt en borr för betong men kolla noga att borrmaskingen inte kör med slag, då är det risk att krukan spricker. Jag sätter på hörselskydden och kör. Tar en stund, men aldrig någon trasig kruka.
balkongbonden
12-06-2011, 14:54
CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 10-06-2011, 22:06)

Jag har borrat hål i krukor, dock inte just betong, men använt en borr för betong men kolla noga att borrmaskingen inte kör med slag, då är det risk att krukan spricker. Jag sätter på hörselskydden och kör. Tar en stund, men aldrig någon trasig kruka.
Tack, då ska jag pröva.
Har borrat en del hål i terrakottakrukor, som ju lätt spricker. Betongborr+lägre hastighet+tålamod så borde det gå bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.