batski
Jag har flyttat till en lägenhet där det finns en liten balkong. Den vetter mot öst (lite nordost men mest öst) och det är bara sol där på morgonen/förmiddagen fram till strax före 11.

Jag funderar på att skapa en liten upphöjd mini-trädgård där jag täner blanda blommande växter med örter, men undrar vilka örter som skulle trivas bra under såna förhållanden.

Skulle basilika funka? De får gärna vara lite dekorativa med. Gäslök är ju fint men jag antar att den behöver mer sol?
Alexander-VG-zon3
basilika behöver mer sol och värme än gräslök, har odlat hos mig (östläge, balkong)

salvia, rosmarin, timjan, lavendel men dessa växer ju inte lika bra som i mer sol och värme. men håller sig ändå fina.

persilja, gräslök, vitlök fungerar jätte bra. växer bra så det blir bra med skörd. mynta fungerar med väldigt bra.

basilika sådär, bättre inne om sommaren är dålig.
batski
Tack! smile.gif
Leonard91
Basilikan vill ha det så ljust och varmt som möjligt, så den växer bäst inomhus i ett soligt fönster.
Jag har Mynta, Timjan, Persilja och Koriander utomhus på min balkong i västerläge. Det fungerar jättebra!
Gräslök, Salvia, Rosmarin, Lavendel och Vitlök skulle säkert också fungera bra på din balkong smile.gif
batski
Tackar! tummenupp.gif
adam2
Jag kör gräslök, timjan, persilja och dill. Alla mår bra på min balkong! (och jag är nybörjare)
batski
tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon