Forte
Våra trädgårdsirisar blommade fint första två åren, minskade något förra året och nu är det slutligen bara en (av ursprungligen fem) som verkar vilja blomma. Bladen är gröna och friska och det bildas allt efterhand just den "rugge" som var planerat - det är fler än fem nu. Men varför slutar de blomma? De planterades ju enligt konstens alla regler i soligt läge med övre delen av löken över jorden och vända mot söder - ska man sköta dem på något speciellt sätt?

/Jonas
varghem
märkte att min strandiris är mer blomvillig nu när den blev delad
kerstin z5-6
De kanske bor för trångt? tillslut blir det massor av riozomer och träigt i mitten och få blommor
ta upp i dela dem tidigt i höst kanske -eller till våren
Forte
Aha, det låter ju både rimligt och fullt troligt. Gräva upp, plocka isär och gräva ner igen, nu över lite större yta. När är "tidigt i höst" med irisars tideräkning? Direkt efter blomning eller sep-okt eller vad?

/Jonas
kerstin z5-6
Aug sept när det är lagom fukt igen i luft o mark-Rizomerna kan snittas av låt dem torka lite på snitt ytan, klipp av bladet till hälften o plantera ner igen.Göd i vår med vad du har så blommar de igen
tepa
Hjälp, mina Irisar blommar inte heller, är osäker på om dom ens blommade ifjor....Det är fullt av Penningblad runt dom, kan dom hålla på att kvävas? Också planterat korrekt, men blommar inte mera.
Ska nog flytta dom, varför kan jag inte göra det nu?

Hälsn Tepa
kerstin z5-6
Penningbladen gör nog att de inte trivs så bra ja-de skuggar säkert knölarna med.Javisst kan du göra det nu före midsommar
tepa
Tack Kerstin. Jag flyttade dom just, men tyvärr var det lite bökigt att gräva där, fick sönder flera knölar. Men jag påtade nog ner dem ändå på nya stället. Det är lerjord på nya stället, hoppas det funkar? Hur mycket vatten ska de ha? Torrt är det också där. Får väl vattna lite extra då. Men det tar väl ett tag innan de blommar, i synnerhet nu de som gick sönder...

Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon