|
malcolm
10-06-2011, 18:38
Ideg fick jag pengarna tillbaka på sketten her ni fått det?
Aqvakul
10-06-2011, 18:42
Ja, 740 spänn...
Huggorm
10-06-2011, 18:44
Nej, jag får ju inga pengar utan snarare ett inbetalningskort så jag har inte så bråttom...
Eva i Skåne
10-06-2011, 19:03
Ja, var så glad igår att jag fått några tusenlappar Idag körde jag och kvaddade ena framlyktan så där ryker dom pengarna. Surt, sa räven.
Har inte fått tillbaks på skatten sedan typ 1977,efter det har jag bara betalat skatt och nu betalar jag fastighetskatt,så någon återbäring lär jag inte få innan jag dör
JAAAAAAA  och ganska mycket fick jag också. Här ska shoppas !!!
Monica zon 1
10-06-2011, 19:25
Får vänta till augusti, men den som väntar på något gott......
Elisabeth-Västkustkolonisten
10-06-2011, 19:37
CITAT (Motti @ 10-06-2011, 20:15)  Har inte fått tillbaks på skatten sedan typ 1977,efter det har jag bara betalat skatt och nu betalar jag fastighetskatt,så någon återbäring lär jag inte få innan jag dör  Då har du betalat för lite skatt hela året..... eller har för mycket på banken Men jag betalar lite extra varje månad och då får jag tillbaka. Men har inte kollat om dom finns på kontot. Dom går sedan till tandläkaren. Räcker visserligen inte men är ju en början Elisabeth
Meriona
10-06-2011, 20:39
Fått tillbaka över 5000 i onsdags. Får alltid tillbaka eftersom jag inte är med i kyrkan men drar skatt som om jag vore med. Det här året gick de till handpenning på möbler.
Får restskatt varje år. Men inte mig emot eftersom jag misstänker att statens ränta är urusel. Men det är ju bankernas också. Får jag några kulor över får jag väl stoppa dom i madrassen.
Huggorm
10-06-2011, 21:19
CITAT (gnon49 @ 10-06-2011, 21:42)  Får restskatt varje år. Men inte mig emot eftersom jag misstänker att statens ränta är urusel. Men det är ju bankernas också. Får jag några kulor över får jag väl stoppa dom i madrassen. Det är det som är haken. Visst är det skönt att få tillbaka på skatten så här i semestertider, men hade man sparat lika mycket pengar på ett sparkonto hade man tjänat på det. Skatteverkets ränta är usel, vilket visserligen även bankernas är nu för tiden. På någon tusenlapp blir det ju knappt märkbara ränteskillnader, men en princip är en princip. För den som har svårt att låta pengarna vara ifred på sparkontot kan det vara ett bra sätt att spara ihop lite extra till semesterkassan.
merlin68
10-06-2011, 21:55
Nix inte en krona tillbaka! Eget företag så återbäringen kommer i december, lagom till jul
mamamaggan
10-06-2011, 22:09
Nej nej nej , jag får en stor restskatt eftersom jag begärt jämnkning och Skatteverket räknat fel på hur mycket jag skulle betala i skatt varje månad så det är för lite skatt draget. Kan man klaga tror ni ?
merlin68
10-06-2011, 22:38
CITAT (mamamaggan @ 10-06-2011, 23:09)  Nej nej nej , jag får en stor restskatt eftersom jag begärt jämnkning och Skatteverket räknat fel på hur mycket jag skulle betala i skatt varje månad så det är för lite skatt draget. Kan man klaga tror ni ?   Så himla förargligt sånt är
Meriona
10-06-2011, 22:39
Det är tyvärr sällan som jämkning räknas rätt.  Men det är inte lätt att räkna rätt heller, många som har jämkning har ojämn inkomst.
Huggorm
10-06-2011, 23:07
Om man införde plattskatt skulle det bli betydligt enklare både att deklarera och räkna ut jämning...
"skatta sig lycklig"?har någon gjort det i nu tid ?de flesta har väl skattat sig olyckliga ?eller är det någon här som betalat skatt med ohejdad glädje
mamamaggan
10-06-2011, 23:19
CITAT (Meriona @ 10-06-2011, 23:39)  Det är tyvärr sällan som jämkning räknas rätt.  Men det är inte lätt att räkna rätt heller, många som har jämkning har ojämn inkomst. Jag har otroligt jämn inkomst , sjukpension , så det kan inte vara det felet. Skatta sig lycklig ? Ja det tycker jag man kan göra om man vet att det är skatten som betalat för vård , skola och omsorg.
Tror ingen som betalar skatt tycker det är kul !inte när man har högre inkomster i alla fall.Men som någon skrev här innan vi har det jäkligt bra här i Sverige för skatterna ger oss tygghet sjukassa pension sjukvård mm.Inte många länder som har det systemet som vi har !men som sakt vi har också höga skatter men för allas bästa.I USA vill det till att man har fixat det där med sjukvårdskostnader om inte så hamnar man på gatan med en kundvagn och öppet boende;)
mamamaggan
10-06-2011, 23:38
Och varför måste allt i din värld var kul så fort det talas om att vara solidarisk och medmänsklig ?
När man befinner sig i min situation så har man ett av det högsta skattetrycken i dagens samhälle . Jag klagar inte på den del som går till vård , skola och omsorg men de delar som jag måste betala till höginkomsttagarna , den skulle jag kunna tänka mig att slippa.
Mamma Maggan !lägg av du betalar ingen skatt till höginkomstagarna dom betalar för dig kom i håg det.Vi har haft företag i 30 år den skatten vi betalat kommer du inte i närheten av så säg inte att du betalar skatt till oss.Ursäkta min hårda ton men för sjutton var har du läst ekonomi ?Förstår att du har det tufft men det kan du inte skylla på företagare. Företag skapar arbeten .
PS!Maggan,om många av ens bästa vänner dött i canser eller haft canser så kanske man måste försöka ha det lite kul oavset,man lever bara en gång varför inte göra det bästa av det man ha då ?oavset om man är rik eller mindre rik?
svinpäls
11-06-2011, 00:07
mamamaggan
11-06-2011, 00:13
CITAT (Motti @ 11-06-2011, 00:58)  Mamma Maggan !lägg av du betalar ingen skatt till höginkomstagarna dom betalar för dig kom i håg det.Vi har haft företag i 30 år den skatten vi betalat kommer du inte i närheten av så säg inte att du betalar skatt till oss.Ursäkta min hårda ton men för sjutton var har du läst ekonomi ?Förstår att du har det tufft men det kan du inte skylla på företagare. Företag skapar arbeten .
PS!Maggan,om många av ens bästa vänner dött i canser eller haft canser så kanske man måste försöka ha det lite kul oavset,man lever bara en gång varför inte göra det bästa av det man ha då ?oavset om man är rik eller mindre rik? Om du tar och kollar fakta så kan du lära dig lite kanske. Ta och kolla i en skattetabell , en sjukpensionär som drar i kolumn 6 betalar faktiskt väldigt mycket skatt oavsett om man har hög eller låg pension. Den " extra " skatt som vi får betala går rakt ner i höginkomsttagarens ficka.
Svinpäls !min bästa vännina dog den 3 februari i cancer efter en otrolig bedrifft för att försöka överleva hon kämpade mer än någon in i det sista.Hon hade inte en dags besvär på något sätt med sjukassan tvärtom de ställde upp på alla vis in i det sista.Tål att tänka på va ? INGEN PÅ SJUKKASSAN IFRÅGASATTE HÈNNES CANSER EN ENDASTE GÅNG:så vad handlar allt snack om ,jag fattar inget ?Många här i Sverige går om kring och gnäller och påstår att de inte kan jobba,skulle vilja vända på det och säga att många vill inte jobba.Min vännina jobbad med sin Canser tills hon fick så ont att det inte gick längre hon ville jobba,.men hon gick till sitt jobb på Morfintabletter för fan till det sista tills hon inte orkade mer för värken.I detta finns något att lära sig av.Vill man jobba så går det även om man är sjuk i canser och går på Morfin,det handlar om viljan.Allt handlar om vad man vill .
*Stintan*
11-06-2011, 07:42
CITAT (Motti @ 11-06-2011, 01:24)  Svinpäls !min bästa vännina dog den 3 februari i cancer efter en otrolig bedrifft för att försöka överleva hon kämpade mer än någon in i det sista.Hon hade inte en dags besvär på något sätt med sjukassan tvärtom de ställde upp på alla vis in i det sista.Tål att tänka på va ? INGEN PÅ SJUKKASSAN IFRÅGASATTE HÈNNES CANSER EN ENDASTE GÅNG:så vad handlar allt snack om ,jag fattar inget ?Många här i Sverige går om kring och gnäller och påstår att de inte kan jobba,skulle vilja vända på det och säga att många vill inte jobba.Min vännina jobbad med sin Canser tills hon fick så ont att det inte gick längre hon ville jobba,.men hon gick till sitt jobb på Morfintabletter för fan till det sista tills hon inte orkade mer för värken.I detta finns något att lära sig av.Vill man jobba så går det även om man är sjuk i canser och går på Morfin,det handlar om viljan.Allt handlar om vad man vill .  Du är ju inte sann! Din väninna var inget unikum, jag har haft flera väninnor i samma situation som din men vad har det för betydelse när inte alla behandlas på samma sätt. Om du inte fattat att det finns allvarligt sjuka som inte kan arbeta, t.o.m. cancersjuka, som blivit utförsäkrade så lever du i det blå. Allt handlar inte om vad man vill! Tyvärr! Det är tragiskt när pengar får folk att totalt tappa verklighetsuppfattningen.
Aqvakul
11-06-2011, 08:23
Skattetabeller och den skatt som verkligen betalas in är två helt olika saker. De som tjänar allra mest skatteplanerar ofta framgångsrikt. Skattebördan bärs till största delen av låg- och medelinkomsttagare och då särskilt pensonärerna. Skattesystemet är inte särskilt solidariskt längre. Sedan 2005 har förmögenhetsskatt, gåvoskatt, arvsskatt och fastighetsskatt avskaffats, samtidigt som framförallt medel- och höginkomsttagarna har fått kraftiga inkomsskattelättnader.
CITAT (Aqvakul @ 11-06-2011, 09:23)  Skattetabeller och den skatt som verkligen betalas in är två helt olika saker. De som tjänar allra mest skatteplanerar ofta framgångsrikt. Skattebördan bärs till största delen av låg- och medelinkomsttagare och då särskilt pensonärerna. Skattesystemet är inte särskilt solidariskt längre. Sedan 2005 har förmögenhetsskatt, gåvoskatt, arvsskatt och fastighetsskatt avskaffats, samtidigt som framförallt medel- och höginkomsttagarna har fått kraftiga inkomsskattelättnader. Det var rätt bra formulerat, och mycket sanning.
Huggorm
11-06-2011, 09:15
CITAT (mamamaggan @ 11-06-2011, 00:38)  Och varför måste allt i din värld var kul så fort det talas om att vara solidarisk och medmänsklig ? När man befinner sig i min situation så har man ett av det högsta skattetrycken i dagens samhälle . Jag klagar inte på den del som går till vård , skola och omsorg men de delar som jag måste betala till höginkomsttagarna , den skulle jag kunna tänka mig att slippa. Du vill alltså att alla skall betala bara till sådant som du själv kan utnyttja? CITAT (Aqvakul @ 11-06-2011, 09:23)  Skattetabeller och den skatt som verkligen betalas in är två helt olika saker. De som tjänar allra mest skatteplanerar ofta framgångsrikt. Skattebördan bärs till största delen av låg- och medelinkomsttagare och då särskilt pensonärerna. Skattesystemet är inte särskilt solidariskt längre. Sedan 2005 har förmögenhetsskatt, gåvoskatt, arvsskatt och fastighetsskatt avskaffats, samtidigt som framförallt medel- och höginkomsttagarna har fått kraftiga inkomsskattelättnader. Ändå är det fortfarande så att desto mer man tjänar, desto mer betalar man i skatt, både relativt och i absoluta tal. Och då utnyttjar sällan höginkomsttagarna samhällsresurserna i samma grad som låginkomsttagarna heller. Vad gäller förmögenhetsskatt, gåvoskatt, arvsskatt och fastighetsskatt så är det fullständigt rätt att dessa togs bort. Alla dessa saker har man ju skattat på minst en gång redan.
*Stintan*
11-06-2011, 09:15
CITAT (Huggorm @ 11-06-2011, 10:13)  Du vill alltså att alla skall betala bara till sådant som du själv kan utnyttja? Det var en märklig tolkning.
herkules
11-06-2011, 10:16
CITAT (Aqvakul @ 11-06-2011, 09:23)  Skattetabeller och den skatt som verkligen betalas in är två helt olika saker. De som tjänar allra mest skatteplanerar ofta framgångsrikt. Skattebördan bärs till största delen av låg- och medelinkomsttagare och då särskilt pensonärerna. Skattesystemet är inte särskilt solidariskt längre. Sedan 2005 har förmögenhetsskatt, gåvoskatt, arvsskatt och fastighetsskatt avskaffats, samtidigt som framförallt medel- och höginkomsttagarna har fått kraftiga inkomsskattelättnader.
herkules
11-06-2011, 11:27
glömde ju, ja, jag fick mina 795 kr i onsdags
Solstorm
11-06-2011, 21:54
Skulle fått tillbaka om det inte varit för fastighetesskattens skull. Den ger mig restskatt varje år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|