Full version: Gröna bladlöss
La Fleur
Nyss såg jag att mitt ormhasselträd är fullt av bladlöss. Trädet va dyrt som fan o därför vill jag fortast möjligt utplåna de små kräken.

Trädet står i kruka på min innätade balkong. Fåglar kommer inte åt att äta dom eller något sånt. Och eftersom vi inte heller tänker äta ormhasseln så bryr jag mig inte om ifall det är nåt giftigt att spruta på eller nåt. Ok, en o annan nyckelpiga kanske stryker med men än så länge har jag inte sett en enda rackare.

Vad ska jag göra? Finns det något effektivt medel att köpa eller någon häxblandning? Säg inte "samla in nyckelpigor o sätt på trädet" för det tar för lång tid o är inte tillräckligt effektivt. Trädet är litet o jag är rädd att det kommer dö. Dock kostade det nästan tusen spänn ranting.gif

Såpavatten har väl aldrig hjälpt så värst bra. Att spola trädet är svårt. Har ingen slang o grannarna blir kanske inte så glada om jag spolar vatten på balkongen.
amaira

Står i kruka? Är den möjlig att förflytta? Sätt den i så fall i duschen/badkaret. och duscha noggrant hela plantan, ovanifrån och underifrån och alla vinklar du kan komma åt.

varghem
inte flyttbar?? kläm ihjäl monstrena
Tulipanaros
Håller med föregående talare: duscha om det går, kläm annars ihjäl dem manuellt. Och ett tillägg: bladlöss går ofta hårdare på de växter som är lite svaga. En stor kruka och regelbunden vattning och gödsling gör växten starkare.
La Fleur
CITAT (amaira @ 11-06-2011, 08:28) *
Står i kruka? Är den möjlig att förflytta? Sätt den i så fall i duschen/badkaret. och duscha noggrant hela plantan, ovanifrån och underifrån och alla vinklar du kan komma åt.

Nej nej det går inte. Den väger riktigt mycket. Trädet är ca 160 cm högt och står i en enorm balja. Tror inte ens den går igenom balkongdörren sedan den omplanterades i stor balja.

CITAT (varghem @ 11-06-2011, 10:11) *
inte flyttbar?? kläm ihjäl monstrena

Då blir det på med plasthandskar och klämma monster idag *L*

CITAT (Tulipanaros @ 11-06-2011, 13:04) *
Håller med föregående talare: duscha om det går, kläm annars ihjäl dem manuellt. Och ett tillägg: bladlöss går ofta hårdare på de växter som är lite svaga. En stor kruka och regelbunden vattning och gödsling gör växten starkare.

Då blir det klämma dom små kräken ;-) Den står i jätte stor balja och får vatten varje dag, ibland både morgon o kväll beroende hur varmt det varit på min söderbalkong. Näring får den med. Jag hoppas den klarar det. Än ser den inte ledsen ut men svårt att se på blad som naturligt är ganska krulliga. Som tur är har inte bladlössen spridit sig till andra plantor på balkongen än heller.

Tack för alla tips!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon