Greta T
10-06-2011, 21:32
Hej alla trädgårdsvänner, Hur får jag bort alla revsmörblommor i gräsmattan. Jag har försökt att ta bort dom med ett ogräsjärn men jag ser inget slut på eländet. Finns det ett snabbt och enkelt sätt?
Greta
zaaritha
10-06-2011, 21:38
Tja..... Ta kål på hela gräsmattan?
Har kämpat se´n -98--att få bort dem!
Går ej!
Gossen Ruda
13-06-2011, 15:59
Finns bara Stroller Combi att rekommendera. Det är ett elände att bli av med på manuell väg, jag gav upp.
Bejaka och njut av gula blommor...
Lilltuna
14-06-2011, 15:05
hej!
det är ogräs-järnet som gäller är jag rädd, låt gräset växa lite så är det lättare att se dem, ta bort dem innan de blommar helst, sen kastar de revor. själva kroppen på plantan måste med upp (den som rötter och blast sitter i), sen kvittar det om det blir några rötter som går av, kvar i marken.
Mycket jobb men det går. jag jobbar på mina men de är förjävliga...
mvh Linda
smuleborg
14-06-2011, 19:27
Vi har rensat bort med handkraft, inte jättesvårt. Det finns det som är värre.
Gossen Ruda
14-06-2011, 20:34
En typisk Odla-tråd. Någon säger sig ha problem och vill ha hjälp. Få läser ordentligt vad frågan egentligen gäller utan försöker bara överföra sina egna värderingar trots att de går emot frågan. Håhåjaja.
"Biter" Stroller Combi på Smörblomma?
Någonstans....kanske på något forum läste jag att Stroller Combi på Revsmörblommor var som att ödsla "krut på kråkor"
/Anki
Gossen Ruda
14-06-2011, 21:12
CITAT (Anki V @ 14-06-2011, 22:02)

"Biter" Stroller Combi på Smörblomma?
Någonstans....kanske på något forum läste jag att Stroller Combi på Revsmörblommor var som att ödsla "krut på kråkor"
/Anki
Det har funkat hos mig. Veronikan är dock tydligen immun och påverkas inte eller mycket lite.
Garden bliss
14-06-2011, 21:19
Åh, lite hopp i slutet av tråden. Nämligen också väldigt intresserad av detta eftersom vår nya gräsmatta (sådd i höstas) helt har invaderats av revsmörblomma. Växer som hejsan, har man en plätt jord någonstans så nog är det revsmörblomman som är först in på plan.
Hoppas på Stroller kombi då, hade tänkt köra det till våren.
Gossen Ruda
15-06-2011, 07:35
Smörblomman är vad man kallar en opportunist. Den är ofta först på plan men är inte så där helt perenn utan kan försvinna på några år. Under tiden har den dock producerat mängder med frön som kan ligga i åratal utan att gro. När förhållandena blir bra exploderar beståndet direkt. Jag har ett parti av gräsmattan vid en sten där smörblomman fått växa ganska ostört, gräsklipparen kommer inte åt och jag har inte brytt mig så mycket. Nu när jag börjat försöka få bort den slutade jag snabbt med rensjärnet för den återkom direkt. När jag drog upp befintliga plantor kom gömda frön upp i solen och grodde snabbt. Efter ett par omgångar med Combi börjar jag se slutet.
Det finns en stor risk att du har fått jord med en massa frön i och så fort du rotar i jorden kommer nya frön fram. Combi är då mycket bättre än rensjärnet om du inte vill ha ett Sisyfosarbete.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.