Full version: Saxifraga ID
Gunilla T
Finns det någon som är riktigt duktig på saxifragor?

Jag vet att det är oerhört svårt att identifiera dem - har boken "Saxifrages - a definitive guide to the 2000 species, hybrids & cultivars´ av Malcolm MC Gregor men har inte lyckats hitta just denhär..

Har haft plantan länge (innan jag började namna alla växter) och den är ff okänd för mig. Bladrosetterna är väldigt låga och täcker hela marken. De känns väldigt hårda, nästan konstgjorda, när man känner på dem.

Blommorna har inga prickar och en gul knopp i mitten. Kanske finns någon här som har den i sin trädgård?

[attachment=61565:DSCN05170001.JPG]
Gunilla T
Ingen som vet vilken Saxifraga detta är ?
Helen i Piteå Zon 5
Nej, kan tyvärr inte hjälpa dig.
Men den var väldigt fin yes.gif
Bengt i Särö
CITAT (Gunilla T @ 11-06-2011, 08:58) *
Finns det någon som är riktigt duktig på saxifragor?

Jag vet att det är oerhört svårt att identifiera dem - har boken "Saxifrages - a definitive guide to the 2000 species, hybrids & cultivars´ av Malcolm MC Gregor men har inte lyckats hitta just denhär..

Har haft plantan länge (innan jag började namna alla växter) och den är ff okänd för mig. Bladrosetterna är väldigt låga och täcker hela marken. De känns väldigt hårda, nästan konstgjorda, när man känner på dem.

Blommorna har inga prickar och en gul knopp i mitten. Kanske finns någon här som har den i sin trädgård?

[attachment=61565:DSCN05170001.JPG]

Hej Gunilla.

Namnet på din Saxifraga X apiculata "Uddbräcka" fins även i vitt.
Crazy4Flowers
Underbar!!!!! älskar saxifraga dom täcker marken superbt, gäller bara att ha ogräsfritt när man planterar dom.
Gunilla T
Men tack så mycket Bengt! Nu blev jag glad...äntligen ett namn på växten. thanks.gif

Ja, saxifragor är trevliga växter...har nog snöat in på dem.....försöker lära mig mer men de är jättesvåra att art/sortbestämma. Ju mer man läser desto svårare blir det ....

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon