HelenaLJ
11-06-2011, 10:37
Vi har nu en Klippo motorggräsklippare med mulcherfunktion, och trots många år på nacken så klipper den alldeles utmärkt. Det jag skulle vilja slippa är oljudet och bensinlukten och funderar därför på en elklippare. Jag vill inte ha någon sladd eftersom det känns besvärligt vid klippningen.
Det jag undrar är om det finns någon batteridriven klippare som fungerar bra eller är jag dum som gör mig av med Klippon? Finns det elklippare med mulcherfunktion? Hur länge varar ett batteri innan det är uttjänt?
Vår gräsmatta är nog ca 250 kvm.
malcolm
11-06-2011, 11:03
Vad ni gör, köp ingen Stiga och se till att den nya klipparen har Li lon-batterier men nog tycker jag det vore synd att göra sig av med den gamla Klippon. Den bullrar inte så mycket om man kör den på låga varvtal och den orkar ändå, har själv en sådan sedan ca. 20 år.
Tulipanaros
11-06-2011, 17:15
Vi har en batteridriven Rotak (Bosch), har två batterier så kan det ena ladda medan man klipper med det andra. De laddar otroligt snabbt. Men en batteri borde räcka gott till dina 250 kvm. Vi har inte haft klipparen så länge, så jag vet inte hur länge batteriet lever. Den är förvånansvärt kraftig, känns robust, klipper bra, är (hittills) driftsäker och smidig att hantera. Köpte den eftersom den blev bäst-i-test i Råd och rön. Vi är jättenöjda. Och vi jobbar inte på Bosch ;-).
kerstin z5-6
12-06-2011, 18:35
Även jag har Rotak Bosch och är mkt nöjd med den.Ingen sladd, lågt ljud, inget bensintjafs o startknapp!!
Jag har betydligt större mängd gräsmatta men medan jag klipper ena sidan laddar jag batteri två för den andra.Hemleverans o köpt via Internet
HelenaLJ
13-06-2011, 21:07
Hur lång tid tar det att ladda batteriet till Bosch?
*Stintan*
13-06-2011, 21:30
CITAT (HelenaLJ @ 13-06-2011, 22:07)

Hur lång tid tar det att ladda batteriet till Bosch?
En kafferast med en sväng på Odla
Tulipanaros
13-06-2011, 21:39
80% laddning tar 30 minuter, fulladdat tar 1 timme. Ett batteri klipper ca 300 kvm. Uppgifterna är från Boschs hemsida, men jag upplever att de stämmer väl med verkligheten; till min tomt på 8oo kvm räcker två batterier. Och jag låter det ena ladda medan jag klipper med det andra, så står jag aldrig utan laddning.
HelenaLJ
14-06-2011, 16:43
Tack för alla svar! Nu får jag fundera på om vi ska behålla Klippon eller byta till elklippare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.