Full version: nät över träd?
Tapio
Halaj!

I år blir det för första gången riktigt mycket bär på mitt körsbärsträd.
Jag har ett koltrastpar som varje år norpar de få som kommer.
Jag behöver ett nät över trädet.
Det är ca 4-5 m högt. Så det är inte helt lätt.
Jag undrar om någon har haft samma problem och löst det på nåt smidigt, smart sätt?
Kanske man kunde ta och böja VP-rör (såna man drar elkabel i väggar i) över hela trädet som en igloo liksom och dra nätet över det? Sen tar man bort rören bara.

//T
Red Top
Problemet med nät, vare sig det gäller träd eller buskar, är att många småfåglar trasslar in sig i dem och inte kan komma loss. Om du inte har möjlighet att ständigt hjälpa loss dem(vilket ju kan vara svårt i ett stort träd) kanske du istället ska bjussa på bären och vänta tills trädet bär så rikligt med bär, att det räcker till både dig och koltrastarna. biggrin.gif

Tapio
Halaj!

Jo, jag vet. Det är inte alls roligt det där. Men om man får bra spänn i nätet kanske det inte händer?
Nog för att jag visst kan avvara lite bär, så snål är jag inte, men de kommer att länsa hela trädet!
Det är trastarna som missunnar mig bär och inte tvärtom!

För den som inte hajade vad jag menade med VP-rören:
http://www.rattviksknuten-massan.com/knuten.html
bild två uppifrån.

Nån som vet hur långa VP-rör är?

//T
malcolm
Det är omöjligt att näta in ett träd så bra att fåglarna inte kommer in, de flyger in underifrån och sedan kommer de inte ut igen. Tro mig, jag har försökt med ett betydligt mindre träd.
Tapio
Halaj!

Jättebra påpekande! Får jag nu dit ett nät gäller det alltså att sluta till undertill.
Jag gillar mina trastar. Fast numera ser jag bara till honan.

//T
Huggorm
CITAT (Tapio @ 11-06-2011, 17:12) *
Halaj!

Jo, jag vet. Det är inte alls roligt det där. Men om man får bra spänn i nätet kanske det inte händer?
Nog för att jag visst kan avvara lite bär, så snål är jag inte, men de kommer att länsa hela trädet!
Det är trastarna som missunnar mig bär och inte tvärtom!

För den som inte hajade vad jag menade med VP-rören:
http://www.rattviksknuten-massan.com/knuten.html
bild två uppifrån.

Nån som vet hur långa VP-rör är?

//T
VP-rör brukar vara 4m, men de som saluförs på biltema och liknande ställen är nog bara två eller tre meter
fvd
Kan du inte bra skynda dig att plocka ner bären före trastarna? Bara fördelar du får motion och frisk luft på köpet. laugh.gif
Huggorm
CITAT (fvd @ 11-06-2011, 19:14) *
Kan du inte bra skynda dig att plocka ner bären före trastarna? Bara fördelar du får motion och frisk luft på köpet. laugh.gif

Chickenrace, den som kan tänka sig bären mest omogna får dem coolgleam.gif
Tapio
CITAT (Huggorm @ 11-06-2011, 18:52) *
VP-rör brukar vara 4m, men de som saluförs på biltema och liknande ställen är nog bara två eller tre meter

Halaj!

Gott svar.
Jag har för mig att Hornbach saluför rättviksknuten, och VP-rör har de ju. Besök i morgon, om jag hinner.

Helt off topic: man skall akta sig för att överföra mänskliga företelsen/bruk/värderingar på djurvärlden, men ändå; i början, när koltrastparet ”hittade” min trädgård såg jag bara hannen.
Pickade här och där. Sen efter en tid kom också honan hit. Då satt alltid hannen uppe i ett träd och hade överblick. När honan rundade min husknut hoppade hannen över till ett annat träd för att återigen få överblick. Gulligt så hälften vore nog.
Men numera verkar koltrastparet vara säkra/trygga med mig, så hannen är ”pappaledig” medans honan pickar hemma hos mig.

//T
Tapio
Halaj!

Delrapport.
För den som vill prova detta; 16mm rör funkar inte! De är lika lealösa som den överkokta spaghettin man fick i bamba på 70-talet. Jag köpte 12 st. 3 m längder och satte ihop dem med en skarvhylsa. Jag har dem i par med en 90 gr. Böj i mitten. Ingen styrsel alls i dem.
Jag har dock inte övergett iden än. Idag har jag varit och handlat 25 mm rör istället.
Vi får se hur det går...

//T
LottaK
På Jula har jag hittat ett typ "myggnätstält", med blixtlås.
Jag köpte två, tog bort stålnederkanten, öppnade och sydde ihop dem,
nu ligger de över en odlingslåda jag har, vp-rör håller upp dem.
Kan det vara. nåt? Kolla
Tapio
CITAT (Huggorm @ 11-06-2011, 19:30) *
Chickenrace, den som kan tänka sig bären mest omogna får dem coolgleam.gif

Halaj!

De vann, trastarna. sad.gif
Ett bär satt kvar på en gren nu när jag kollade. Ett bär!
Och det smakade himmelskt gott! -cry-.gif
Jag ser trasten nästan varenda gång jag går ut utanför dörren. Bara hannen alltid.
Nu har ju koltrastar inga mungipor, men om den hade haft det hade den säkert haft ett flin som hade räckt ända till örsnibbarna (som den inte heller har).

//T
Red Top
trostar.gif
Huggorm
Det värsta är att de där bären troligtvis gått åt för att föda upp nya små bärtjuvar
Tapio
CITAT (Red Top @ 10-07-2011, 19:46) *
trostar.gif

Halaj!

Ähh, jag kan på något sätt inte förmå mig till att bli arg på trastarna.
Det är naturens gång liksom.

Jag gillar faktistk trastarna. Jag känner mig nästan priviligierad att de frekventerar min trädgård.
De är här jämt. Nu på senare tid hannen, men andra gånger honan.

Och hur skulle jag kunna kommunicera med dem att det är OK att picka på marken, men ge f-n i körsbären?
Jag skulle ju kunna åberopa att allemansrätten bara gäller bär i skogsmark, men inte tomter.
Jag är högst tveksam till att en koltrast har något sinne för moral, etik och egendomsrätt (det är ju mina bär), men jag är helt säker på att de saknar uppfattning om lagar och regleringar.

//T
Tapio
CITAT (Huggorm @ 10-07-2011, 20:34) *
Det värsta är att de där bären troligtvis gått åt för att föda upp nya små bärtjuvar

Halaj!

Ja, jädrar! Det där har jag undrat över! Jag har bott här i 10 år nu. Från första året har jag haft ett koltrastpar här som pickar i min gräsmatta. Varje år. Men så länge lever ju inte koltrastar?

Nångång för ca 5 år sen kom jag hem från jobbet och honan låg mitt på gräsmattan och flämtade (onaturligt bara det, den är ju ett bytesdjur). Hannen låg och tryckte i krusbärsbuskarna och vaktade. Jag gick in och kokade kaffe, men sen när jag kom ut låg honan kvar. jag fattade att den inte var frisk, så jag hämtade en spade och slog ihjäl den.

Nästa år var det ett trastpar igen och pickade här. Jag har inte en aning om det var samma hanne från förra året som hade skaffat sig en ny fru eller om det var ett nytt par.

Så hur funkar det där egentligen?
Är det som för folk för hundra år sen? Att den förstfödda får ta över reviret efter föräldrarna och resten av kullen får flytta till amerikat för att bruka ny mark, eller klara sig bäst de kan?

//T
Huggorm
Jag gissar att den där ensamma hanen dog rätt snabbt av ensamheten. Sedan var det ett annat koltrastpar som hittade det tomma reviret, det behöver inte vara ungar till just de som bott där tidigare
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon