pibe02
Hej
Har hört att luktärtor är giftiga och jag har förplanerat sockerärtor 5-6 plantor och luktärtor 2-3 plantor. Kan nu inte se skillnaden. Det börjar komma ärtor men vet inte om jag skall våga äta dem.
Är luktärtor giftiga?
En planta har blommor i olika färger och de flersta andra är vita...? Kan sockerärtor har flera färger på blommor eller är de alltid vita?
Ser luktärtor lika dana ut när de blommat över som sockerärtor, lika stora etc
Har barn så nu vet jag inte om jag måste förbjuda dem att äta?
Tacksam för svar
Pia
Aqvakul
Luktärtorna doftar starkt och får ludna baljor.
malcolm
Luktärtor är giftiga men plocka bort skidorna så fort de visar sig.
pibe02
Hm, kan inte se om de är ludna..är det skälva ärtskidorna som är ludna...då kanske jag kan äta dem för de är blanka och fina. Kan inte sockerärtor ha blommor i olika färger?
Tack snälla för att ni svarar!
*Stintan*
Sockerärtor har vita blommor och blanka ärtskidor

Luktärtornas blommor är färgade och sitter på ett skaft ärtskidorna blir små och ludna.
malcolm
Luktärt

[attachment=61577:Luktart.jpg]

Sockerärt

[attachment=61578:PIX_7DXSXJ.jpeg]

[attachment=61580:PIX_4Z7VMX.jpeg]
Fritzious

Det är inte så att sockerärter alltid är vita. Jag har en med violetta blommor. Minns du vilka sorter du planterade så du kan googla upp bilder på dem?
pibe02
Tack snälla, det innebär nog att det än så länge bara är sockerärtorna som har börjat blomma....jag åt några blanka dina skidor idag och än så länge mår jag bra smile.gif
Aqvakul
CITAT (pibe02 @ 14-06-2011, 14:32) *
Tack snälla, det innebär nog att det än så länge bara är sockerärtorna som har börjat blomma....jag åt några blanka dina skidor idag och än så länge mår jag bra smile.gif

Det verkar rimligt, lite tidigt än för luktärtorna att blomma..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon