assas
Hej!

Är det någon som kan hjälpa mig med vad detta är för träd?

Det är gigantiskt, och skulle behöva beskäras ned lite.
Frågan är när man skall göra det och hur mycket man skall ta?

Tacksam för svar!

[attachment=61581:_DSC1650.JPG]
[attachment=61582:_DSC1653.JPG]
Huggorm
Någon sorts syren måste det vara. Hur man bäst gör med beskärning på denna sort vet jag inte
Chloe
Jag tror att det är Syringa reflexa ,hängsyren.Men att den kan bli så stor!Kan jag ha fel?
Aqvakul
wub.gif Så imponerande stor.. (man kanske kan riva byggnaden till vänster.. crazy.gif)
hangeryd
CITAT (assas @ 11-06-2011, 15:42) *
Hej!

Är det någon som kan hjälpa mig med vad detta är för träd?

Tacksam för svar!

[attachment=61581:_DSC1650.JPG]
[attachment=61582:_DSC1653.JPG]

Iren
Kan det vara en sk Ungersk Syren, mer härdig o den finns mycket i Norrland, då den tål lite mer....
Camelian
CITAT (Chloe @ 11-06-2011, 15:52) *
Jag tror att det är Syringa reflexa ,hängsyren.Men att den kan bli så stor!Kan jag ha fel?

Det är solklart en Syringa reflexa. Fast vad häftig! Undrar hur gammal den är.
ingrids
Håller med Cloe om hängsyren, fast ovanligt stor och stilig. Har beskurit syrén efter blomningen, men om det var rätt eller fel vet jag inte.
Assas - vad med den är för stort? D.v.s. vill du minska höjden, stamma upp eller minska omkretsen?
Den ser flerstammig ut så stamma upp är nog ingen bra idé, men kapa så att den är lättare att gå under borde gå rätt bra.
Camelian
CITAT (assas @ 11-06-2011, 15:42) *

Du kan beskära det efter blomningen, men frågan är hur mycket du ska våga ta. Du kan iallafall såga av några av de grova grenarna i basen, den skjuter nytt, man absolut inte på samma omfattande sätt som vanlig bondsyren. Ta det varsamt tycker jag och låt föryngringen ske under flera säsonger, dvs beskär lite vid basen (de grövsta grenarna) varje år framöver.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon