|
Camelian
11-06-2011, 16:47
Usch! Jag hade två trådtunna maskar, cirka fem till tio centimeter långa, i en badbalja som står ute i trädgården. I baljan var det lite jordrester och en decimeter regnvatten. Jag har lagt på mängder av hästgödsel i min trädgård, kanske var det rester av det däri också. Maskarna var vita och sytrådstunna. De ringlade sig fram och tillbaka - jätteäckligt! Vad var det för mask?
CITAT (Camelian @ 11-06-2011, 17:47)  Usch! Jag hade två trådtunna maskar, cirka fem till tio centimeter långa --- Maskarna var vita och sytrådstunna. Det var troligen två tagelmaskar. De är normalt sett svarta, men jag har sett bilder på vita exemplar, vet inte om det är olika arter eller olika livsstadier. Larverna är parasiter i stora insekter (ofta gräshoppor), de vuxna maskarna lever i vatten. En annan möjlighet eftersom du har hästgödsel i tunnan är att det vore spolmask, men hästens spolmask är uppemot 5 mm i tjocklek, dvs betydligt grövre än tagelmask.
Meriona
11-06-2011, 20:35
Låter lite otroligt med tagelmask, de lever väl i sjöar? Har haft såna i Vänern där jag vuxit upp jämt och ständigt, ibland är de åt det röda hållet men vita har jag aldrig nånsin sett.
Tagelmaskens larver parasiterar som sagt på större insekter - gräshoppor, trollsländor, dykarbaggar - och när de är färdigutvecklade gör de så att insekten söker upp vatten. Exakt hur den får dem att göra det vet man inte, men när insekten når vattnet så bryter sig masken ut, och insekten dör. Det är därför folk hittar tagelmask t.ex. i sina swimmingpools. Jag har heller aldrig personligen sett vita tagelmaskar, men jag har som sagt sett foton på vita tagelmaskar.
Eva i Skåne
11-06-2011, 21:36
CITAT (Azur @ 11-06-2011, 22:12)  Tagelmaskens larver parasiterar som sagt på större insekter - gräshoppor, trollsländor, dykarbaggar - och när de är färdigutvecklade gör de så att insekten söker upp vatten. Exakt hur den får dem att göra det vet man inte, men när insekten når vattnet så bryter sig masken ut, och insekten dör. Det är därför folk hittar tagelmask t.ex. i sina swimmingpools. Jag har heller aldrig personligen sett vita tagelmaskar, men jag har som sagt sett foton på vita tagelmaskar. Nej men gud, så äcklig film
Camelian
12-06-2011, 06:28
CITAT (Azur @ 11-06-2011, 20:44)  Det var troligen två tagelmaskar. De är normalt sett svarta, men jag har sett bilder på vita exemplar, vet inte om det är olika arter eller olika livsstadier. Larverna är parasiter i stora insekter (ofta gräshoppor), de vuxna maskarna lever i vatten. En annan möjlighet eftersom du har hästgödsel i tunnan är att det vore spolmask, men hästens spolmask är uppemot 5 mm i tjocklek, dvs betydligt grövre än tagelmask. Tack för hjälpen! Det är solklart en sk Tegelmask, de här exemplaren var dock vita. Tack och lov att det inte var spolmask eller någon annan däggdjursparasit!
Orkidétjuven
12-06-2011, 23:39
Vad händer om man äter icke tillagade gräshoppor?
CITAT (Orkidétjuven @ 13-06-2011, 00:39)  Vad händer om man äter icke tillagade gräshoppor? Jag vet inte (och det är nog ingen bra idé att testa!), men jag skulle tro att larven passerar genom tarmen och ut med avföringen utan att ställa till med något. Det finns rapporter om att människor blivit parasiterade av tagelmask, men i de flesta fall finns anledning att tro att det i själva verket är folk som medvetet svalt en vuxen mask. Det har också inträffat att tidiga larvstadier tagit sig in under huden på människor och djur. Efter det att den vuxna masken bryter sig ut ur sin insekt, så simmar den iväg, parar sig, lägger ägg, och dör; när larverna kläcks är de väldigt små, och simmar iväg i jakt på en ny värd. Det är här som vid något enstaka tillfälle människor har blivit smittade när larverna tagit fel - men det är alltså extremt ovanligt, och man kan i praktiken säga att tagelmaskar är helt harmlösa. Det finns en gammal folktro att de vuxna tagelmaskarna kan krypa in genom anus eller urinrör på människor när de badar nakna - men det är totalt osant. De vuxna maskarna är helt harmlösa, de gör absolut ingenting utom parar sig och lägger ägg, de inte ens äter. Jag har f.ö. fått reda på att det finns avlägsna släktingar till tagelmasken, nematoder ur familjen Mermithidae, som ser ut som tagelmask och har liknande levnadssätt (parasiterar insekter), men är vita och mindre bundna till vatten, och det är mycket tänkbart det var såna som Camelian hittade.
Intressant att läsa om tagelmasken, det visste jag inte. Vad gäller spolmask däremot, så lever de inuti tarmar på däggdjur. De kan inte överleva särskilt länge utanför tarmen! Rent vatten (eller skitigt för den delen) är rena giftet för den. Det är bara äggen som lever fritt, och tas upp igen av t.ex. en betande häst, och startar sin livscykel igen. Dessutom, flertalet inälvsparasiter är artbundna. Vad gäller ryktet CITAT Det finns en gammal folktro att de vuxna tagelmaskarna kan krypa in genom anus eller urinrör på människor när de badar nakna - men det är totalt osant. så är det kanske en sammanblandning med en parasit i tropikerna som beter sig så? Som tur är, är våra egna kryp harmlösa i jämförelse. Vilka små vita trådsmala maskar det kan röra sig om, vet jag inte (tror på Azur). Men jag VET att jag ofta har sett massor med "små vita trådsmala maskar" i flera av mina små vattensamlingar.
Överbölingen
13-06-2011, 08:58
På tal om mask. Undrar över en tämligen liten tunn, vit mask som finns under fiskars hud. Beskrivningen som tagelmask, men de här är lite kortare. Oftast har jag hittat dem i sik men också andra fiskarter.
Vet någon något om denna mask?
CITAT (amaira @ 13-06-2011, 07:52)  Vilka små vita trådsmala maskar det kan röra sig om, vet jag inte (tror på Azur). Men jag VET att jag ofta har sett massor med "små vita trådsmala maskar" i flera av mina små vattensamlingar. Det speciella med tagelmaskar och mermitider är att de är stora (mer än 5 cm) och sytrådsmala; det finns tusentals arter små vitaktiga maskar, så där blir identifiering omöjlig. Om du ofta ser dem och det är stora mängder, kan det kanske röra sig om små vattenlevande daggmaskar ur familjen Naididae (kallas ofta gemensamt för " tubifex"). De är från nån millimeter upp till ett par centimeter långa, vita till röda i färgen, och livnär sig som sina större landlevande släktingar på organiskt material. Men det kan också röra sig om nån art av nematod. Nematoder är förmodligen världens vanligaste djurgrupp, de finns absolut överallt. Många, men långt ifrån alla, av arterna är parasiter, och eftersom de flesta ser likadana ut är det bara experter som kan identifiera dem till art.
CITAT (Överbölingen @ 13-06-2011, 09:58)  På tal om mask. Undrar över en tämligen liten tunn, vit mask som finns under fiskars hud. Beskrivningen som tagelmask, men de här är lite kortare. Oftast har jag hittat dem i sik men också andra fiskarter. Jag är inte så duktig på parasiter, men många bandmasklarver och en del nematodlarver kapslar in sig under huden hos sina mellanvärdar (t.ex. fisk), och det finns nematoder ur familjen Dracunculidae som lever hela sina liv under huden på fisk. Det är bland annat de här parasiterna som är anledningen till att man inte ska äta rå eller otillräckligt gravad fisk. Tillagning eller ett par dagars infrysning dödar dem och de är då vanligen ofarliga (fast en art, Anisakis, från västkusten kan ge allergiska reaktioner även som död).
Överbölingen
13-06-2011, 12:53
Tack för det svaret.
CITAT (Azur @ 13-06-2011, 10:35)  Det speciella med tagelmaskar och mermitider är att de är stora (mer än 5 cm) och sytrådsmala; det finns tusentals arter små vitaktiga maskar, så där blir identifiering omöjlig. Om du ofta ser dem och det är stora mängder, kan det kanske röra sig om små vattenlevande daggmaskar ur familjen Naididae (kallas ofta gemensamt för " tubifex"). De är från nån millimeter upp till ett par centimeter långa, vita till röda i färgen, och livnär sig som sina större landlevande släktingar på organiskt material. Men det kan också röra sig om nån art av nematod. Nematoder är förmodligen världens vanligaste djurgrupp, de finns absolut överallt. Många, men långt ifrån alla, av arterna är parasiter, och eftersom de flesta ser likadana ut är det bara experter som kan identifiera dem till art. De små röda känner jag till. De här jag tänker på är nog nematoder. Tack för ditt svar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|