Vid vgen str en stor hgg med vita blommor, men utmed den hggen str en med rosa blommor. Kan hggen ndra frg frn vitt till rosa och r det ngot sensationellt vi har hr? Det r inte en bloghgg och ingen i nrheten har ngon rosa hgg heller. Den rosa hggens grna blad har mera framtrdande nerver n den vita. Vad tror ni? Vill ju s grna veta vad det kan vara fr sort. Undrar om jag ska sticklingfrka den eller ta br och sedan slja den dyrt eller om jag bara ska konstatera att det vxer en rosa hgg vid vr vg?
En hgg p grden som alltid varit vit brjade ochs i r som vit men blev alldeles rosa.
merlin68
18-06-2011, 21:34
Oj det vill jag se har ni kamera
[attachment=61910:IMG_0443__640x427_.jpg]Hr r en bild p rosa hgg.[attachment=61910:IMG_0443__640x427_.jpg]
merlin68
20-06-2011, 20:57
Oh s himla vackert

Ta ngra skott p underverket och sprid en bland vnner och bekannta
Monica, Norrbotten zon 5
21-06-2011, 07:13
Mnga hggar hr runt omkring har ocks blommat rosa i r. Sjlv har jag inte sett det men det frklarades i dagstidningen att det berodde p vrmebljan som var mitt i blomningen. Hggarna reagerar p den starka solen och blir "solbrnda" ungefr som vi blir bruna. Ett rtt pigment bildas som skydd och blommorna frgas rosa.
EdSe1991
26-05-2014, 11:38
Jag hittade ocks en hgg med rosa blommor idag. r det allts ingen vits att frska ta en stickling ifrn den om den rosa frgen beror av vdret och inte trdet i sig?
h, kan det vara samma sak som hnt med vr spirea (startade en egen trd om det nyss, ber om urskt om det blir dubbelpostning nu) som var rosa frra ret och r vit i r? Det r bara andra sommaren vi bor hr s vi vet inte vad som r det normala fr den.