Full version: Rosa hägg?
marut
Vid vägen står en stor hägg med vita blommor, men utmed den häggen står en med rosa blommor. Kan häggen ändra färg från vitt till rosa och är det något sensationellt vi har här? Det är inte en bloghägg och ingen i närheten har någon rosa hägg heller. Den rosa häggens gröna blad har mera framträdande nerver än den vita. Vad tror ni? Vill ju så gärna veta vad det kan vara för sort. Undrar om jag ska sticklingföröka den eller ta bär och sedan sälja den dyrt eller om jag bara ska konstatera att det växer en rosa hägg vid vår väg?
janw57
En hägg på gården som alltid varit vit började ochså i år som vit men blev alldeles rosa.
merlin68
Oj det vill jag se har ni kamera w00t.gif
janw57
[attachment=61910:IMG_0443__640x427_.jpg]Här är en bild på rosa hägg.[attachment=61910:IMG_0443__640x427_.jpg]
merlin68
Oh så himla vackert wub.gif Ta några skott på underverket och sprid en bland vänner och bekannta tummenupp.gif
Monica, Norrbotten zon 5
Många häggar här runt omkring har också blommat rosa i år. Själv har jag inte sett det men det förklarades i dagstidningen att det berodde på värmeböljan som var mitt i blomningen. Häggarna reagerar på den starka solen och blir "solbrända" ungefär som vi blir bruna. Ett rött pigment bildas som skydd och blommorna färgas rosa.
EdSe1991
Jag hittade också en hägg med rosa blommor idag. Är det alltså ingen vits att försöka ta en stickling ifrån den om den rosa färgen beror av vädret och inte trädet i sig?
Ebs
Åh, kan det vara samma sak som hänt med vår spirea (startade en egen tråd om det nyss, ber om ursäkt om det blir dubbelpostning nu) som var rosa förra året och är vit i år? Det är bara andra sommaren vi bor här så vi vet inte vad som är det normala för den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon