Full version: björk stör annat?
Tapio
Halaj!

Mina krusbär för en tynande tillvaro. De har tidigare gett massor med bär, och stora också!
Detta och förra året nästan ingenting.
De två nedanför har gott om blad, men dåligt med bär, men den uppstammade bakom är mest en torr risbuske.
Den högra bilden.
Mor påstår stenhårt att det beror på björken bakom. Ingenting trivs i närheten av en björk säger hon.
Det skulle ju förklara att jag har ett hål i häcken (nej, jag menar inte sååå...)
Den vänstra bilden.
Snöbollbusken till V om den klena björken är stendöd. Varför?

Alltså, jag vet att björkar dricker ohemult med vatten, och det kan ju förklara att allt runt dör.
Men mina krusbär ser inte torra ut alls! De få blad som sitter på den uppstammade ser frodiga ut.

Min plan är att såga ner björkarna och ta bort krusbären och plantera nåt annat där.

Min fråga är: är det så att björken på nåt sätt har kontaminerat marken där närmast sig?
Är det lönlöst att plantera nåt där även om björken är borta?

//T
Gunilla T
Din mor har rätt...björken tar all fukt och näring ur marken...ingenting utom taklök klarar på sikt att växa intill en björk. Björkens rötter sträcker sig lååångt...

Marken inte kontaminerad men fundera ändå innan du tar bort björken. Kan du flytta odlingarna till något annat ställe?

Stora träd är även funktionella, de skuggar och skyddar mot vind samt ger höjd åt plan tomt...
Huggorm
Nejdå, björk är en markförbättrare till och med, liksom de flesta lövträd. Löven blir till bra mylla. Det enda den kan göra är som sagt att dricka upp vattnet, samt då att ge skugga, vilket inte alltid är populärt
andersen
Ja björken är boven.
Tapio
Halaj!

Tack för svar.
Det jag tänkte på var att den kanske släppte nåt otrevligt från bladen.
En och annan bilägare har ju upplevt detta, som har ställt bilen under något lövträd under ett regn. Efter regnet är bilen täckt av en kletig hinna som är hopplös att gnugga bort.

Jag tar nog bort allihop, en i taget. De är mig till ingen glädje alls.
Jag har läst nånstans att om man kapar träden en bit upp luras trädet att inte skjuta rotskott, så det tänkte jag prova.

//T
Gossen Ruda
CITAT (Tapio @ 16-06-2011, 18:00) *
Halaj!

Tack för svar.
Det jag tänkte på var att den kanske släppte nåt otrevligt från bladen.
En och annan bilägare har ju upplevt detta, som har ställt bilen under något lövträd under ett regn. Efter regnet är bilen täckt av en kletig hinna som är hopplös att gnugga bort.

Jag tar nog bort allihop, en i taget. De är mig till ingen glädje alls.
Jag har läst nånstans att om man kapar träden en bit upp luras trädet att inte skjuta rotskott, så det tänkte jag prova.

//T

Kletet kallas för bladlusdagg och brukar gå bort med vatten och lite tvättmedel. Kapa en meter upp verkar fungera, åtminstone på större träd. Björken skickar dock inte upp rotskott men stubbskott är vanligt.
Tapio
CITAT (Gossen Ruda @ 16-06-2011, 18:23) *
Kapa en meter upp verkar fungera, åtminstone på större träd. Björken skickar dock inte upp rotskott men stubbskott är vanligt.

Halaj!

Jo, när jag flyttade in för 10 år sen, kapade jag en där i knippet (2:a stammen räknat från V i den högra bilden) med en gång, för jag visste att den skulle bli omöjlig att fälla senare, utan att ramla rakt ner på mina krusbär. Sen skjöt den en ”buske” en liten bit under kapstället.
Men nu är den också stendöd. Så det verkar funka.

Och tack för terminologirättelsen! sleep.gif

//T
Huggorm
Björken tar kanske näring och vatten för tillfället, men på lång sikt är den ändå en markförbättrare. De små tunna löven förmultnar lätt och blir till bra mull. Något som jag har märkt är att under träd är det ofta torrt, inte enbart för att träden dricker vatten, utan för att en hel del regn stannar på löven och avdunstar därifrån utan att någonsin nå marken. Detta sker naturligtvis i första hand under vegetationsperioden, när vattnet behövs som mest rolleyes.gif
Gossen Ruda
CITAT (Huggorm @ 16-06-2011, 19:00) *
Björken tar kanske näring och vatten för tillfället, men på lång sikt är den ändå en markförbättrare. De små tunna löven förmultnar lätt och blir till bra mull. Något som jag har märkt är att under träd är det ofta torrt, inte enbart för att träden dricker vatten, utan för att en hel del regn stannar på löven och avdunstar därifrån utan att någonsin nå marken. Detta sker naturligtvis i första hand under vegetationsperioden, när vattnet behövs som mest rolleyes.gif

Jag har sett uppgifter om att stora träd fångar upp de första 10 mm regn i bladverket. Sen börjar det dugga på marken under trädet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon