Ally
Vad hände med gurkan? Den har vuxit fint i växthuset i en månad, är nu 130 cm lång, och plötsligt idag ser det ut så här, fast jorden är definitivt inte torr:
[attachment=61593:gurkan.jpg]

Nedersta bladen är ok (tiotal stora fina blad), bara översta bladen vissnade i morse.
Det var redan då inte torr i jorden (markbädd), men jag vattnade lite mer.

Under dagen tänkte jag att det var pga den starka solen, sprutade vatten i luften för att få upp luftfuktigheten i växthuset (15 kvm) och kyla ner lite. Men nu är det kväll och solen har inte legat direkt på i över en timme.

Vad kan det vara för fel?
Tulipanaros
Jag tror som du att det var värmen. Hur varmt blev det i växthuset? Har du bra vädringsmöjligheter?
Ally
Det blev 31 grader som högst tror jag. Jag har nog bra med vädring, fyra fönster, och en dör på varje kortsida (en av dom är en dubbeldörr), allting vidöppna från ca 9-tiden på morgonen.

Nu är det 22 grader och 72% luftfuktighet, den nedersta vissna bladen har återhämtat sig lite grann, men dom andra små blader högre upp är fortfarande helt slapp, så här sent (00:30).

Jag hoppas att det ser bättre ut på morgonen. Första gurkan är nu 23 cm lång... Växer 3 cm om dagen senaste 3 dagar...
Tulipanaros
Tja, det låter ju inte så vansinnigt brutalt. Den hämtar sig nog. Härligt att redan ha skördeklara gurkor!
Ally
Det blev inte mycket bättre idag, bara marginellt, fast vädret var inte lika varmt som igår.
Jag satt upp fiberduk att skydda gurkan (bara toppen) från direkt sol, men det blev inte helt återställt.

Konstigt.....

Kan det vara *för mycket* vatten??? Fast det är markbädd, ingen kruka, så det borde vara omöjligt att vara för blött..... tror jag.....
Tulipanaros
Rothalsröta? Lite tråkigare i så fall.

Man kan undvika rothalsröta genom att plantera gurkorna i krukor som man har klippt bort botten ur, och bara vattna utanför krukan, så att rothalsen aldrig blir blöt.

*Om* det är rothalsröta går det nog dessvärre inte att göra någonting åt.
Ally
Oj då! Jag vet att man ska inte plantera djupare än hur det stått i krukan, men eftersom det kom små rötter, jag planterade lite djupare...
Jag måste kolla, och kanske gräva bort lite runt stammen!
rosita
Du skulle då kunna sätta något som skydd runt rothalsen så deu inte vattnar närmast stammen. T.ex. en plastkruka utan botten som du skär upp längs med så du kan trä den om stammen, sen trycker du ner den i jorden så den bara tittar upp ca 2-3 cm. sen vattnar du utanför krukkanten.

Nästa gång kan du så fröet i en kruka med ett kryss i botten och sedan plantera ned hela krukan så den står upp 2-3 cm ovanför jordytan.
Ally
Definitivt inte rothalsröta, bara friska rötter strax under jordytan och ser helt ok ut på stammen. (Jag vattnade aldrig direkt intill stammen)
[attachment=61663:rothals.jpg]

Nu har dom två nedersta vissna bladen återhämtat sig ganska bra, men dom övriga tre mindre blad, och även toppen, är helt torra nu.

Det går nog att göra en ny "topp" med en sidogren....

Största gurkan är nu 30 cm!
Så för övrigt, det verkar utvecklas bra, utom på toppen....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon