batski
Jag har fått ett par orkidéer som är vildplockade i Thailand där de växte på klippor.

De ser inte ut att må så bra nu så jag vill plantera om dem i lämplig jord, men vad ska jag använda för blandning? Sand och mossa? Någon som har en aning?
Azur
Dina orkideer är olagliga både i Thailand och Sverige, men det vet du antagligen.

Vad innebär plockade på klippor? Växte de direkt på klippan, som t.ex. Vanda gör, ska de nog inte ha jord alls. Eller växte de i tjock mossa på stenen?

En gissning kunde vara att plantera dem i korg med hälften välsköljd grov barkmull (eller kokosnötspellets) och hälften grovhackad vitmossa. Ingen jord.

Om de har lökar så ska lökarna ligga ovanpå substratet.

Sen bör du sätta dem så att de har runt 25 - 30 grader varmt, 90 - 100% luftfuktighet, och starkt, indirekt, ljus (men absolut inte direkt sol). I praktiken alltså i ett växthus under skuggväv.
Även om du råkar ha ett växthus och min gissning om substrat råkar bli rätt är dina odds dåliga; stulna & utsmugglade vilda orkidéer överlever sällan.
batski
Tack så mycket för ditt svar!

Ja jag vet att det inte är lagligt att bara plocka orkidéer i det vilda och ta med sig dem hem till Sverige och jag skulle aldrig göra det själv. Men nu fanns plantorna redan här... Jag tror personen i fråga har haft dem hemma i drygt ett halvt år nu.

De har vad jag kan se inga lökar. Hon sa att de växte på klippor i djungeln och om jag inte minns fel sa hon nånting om att de växte i klippskrevor där det fanns lite sand...
Azur
Du vill ha ett sterilt och extremt väldränerat substrat. Du kunde testa ren perlit, eller t.ex. hälften perlit och hälften vitmossa. I nödfall grus. Ingen jord.
batski
Ok, tack så mycket! tummenupp.gif

Ska man ge dem växtnäring nån gång ibland?
Jubbe063
Ju mer klippväxande i naturen ju luftigare måste man ha dem hemma.

Vitmossa kan fungera riktigt bra så länge man håller mossan lätt fuktig och aldrig våt.

Bäst tycker jag är att plantera i lerkruka med enbart grov bark som man sköljt bort småbitar och småskräp ifrån.

Rötterna är bästa indikator på hur luftigt de vill ha det. Fina tunna rötter kräver högre fuktighet och finkornigare bark, ju grövre rötterna är ju större barkbitar och luftigare måste de stå.

Och som Azur sa, är det liknande Vanda eller vandasläktingar så är det bäst att inte ha någon kompost alls utan odla i träkorg utan något i så rötterna får hänga fritt i luften.

Men som sagt. Egentligen en omöjlig uppgift att ge dig skötselråd när du inte vet vilken art eller släkte som den tillhör. har du inga bilder eller bättre beskrivning på hur växten ser ut?

Tjocka eller tunna blad?
Pseudobulberna, hur ser de ut?
Tunna eller tjocka rötter?
Stora eller små blad?
Naturlig växtplats? Öppet i sol och vind, skugga, fuktig eller torrt, etc etc.
Växtplatsens höjd över havet? Havsnivå eller uppe i bergen? Ju högre altitud ju mer svalväxande är plantorna oftast och kan indikera viloperiod eller ej.

Som sagt, enklast om man kan få reda på art eller släkte. I annat fall så är det till stor hjälp att veta en del om naturliga växtplatsen så man kan efterlikna den.
batski
Ja du, det var inte så lätt att få vettig info... Först tyckte jag att hon sa att de växte på klippor men sen sa hon att de växte på träd... Så jag tror jag testar att köra på bark och lite mossa.

Rötterna är inte så tjocka, bladen är inte platta och breda som phalaenopsis, utan de är både smalare och tunnare och "ihopvikta". De kommer från norra Thailand så de växer långt ifrån havet. Mer vet jag inte.
Jubbe063
Kan du ta några bilder på den. Thailand har rätt många olika arter och familjer av orkideer.

Och din sista beskrivning av bladen är så allmänna att den skulle kunna passa in i stort sett på alla orkideer.

Hur ser pseudo-bulberna ut? platta runda ovala långsmala som bamburör, eller finns inga bulber?

Växtsättet, som en Phalaenopsis eller Vanda (växer bara uppåt på samma stam hela tiden. Eller där det kommer nya bulber vid sidan om de gamla?

Hur hög är plantan?

Tunna blad som papper, halvtjocka och sega som Hoya, eller mer succulenta? Ljusgröna, mörkgröna, röda fält, mönster, gulskimrande, hårda mjuka?

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon