|
Jag har en Platan ( Platanus sp, vet ej art men gissningsvis är det London-hybriden "acerifolia") i kruka, den börjar bli nästan metern hög nu och snart har den vuxit ur balkongen. Hur härdig kan den tänkas vara? Hittar uppgifter om "södra sverige", men menar de Gävle eller menar de skyddade söderlägen i Malmö hamn? Är den hyfsat härdig tänkte jag plantera den vid vårt sommarställe.
Huggorm
11-06-2011, 21:55
Egners plantskola anger den till zon 1 eller skyddade lägen i zon 2. I Uppland kommer den alltså antagligen inte klara sig tyvärr.
Attans. Då får jag försöka strypa den så den kan vara kvar på balkongen.
Huggorm
11-06-2011, 22:02
Du får prova med fröplanta från stockholmsplatan nästa gång http://www.tonnersjo.se/page.php?page=vi_rekommenderar
Hmmmm... Det där verkar mycket märkligt.
Alexander-VG-zon3
12-06-2011, 09:40
Splendor anger den till zon 2 också, vet inte vad Kista har för zon men den växer ju där http://dev.strop.se/tradgardsakademin.se/i...&Itemid=278 , davesgarden anger den till att klara -39c. Jag hade planterat ut den om det var min planta i ett skyddat läge.
Huggorm
12-06-2011, 09:52
CITAT (flaxss @ 12-06-2011, 10:40)  Splendor anger den till zon 2 också, vet inte vad Kista har för zon men den växer ju där http://dev.strop.se/tradgardsakademin.se/i...&Itemid=278 , davesgarden anger den till att klara -39c. Jag hade planterat ut den om det var min planta i ett skyddat läge. Gärna upp mot en varm södervägg, och vindskyddat förstås
ingrids
12-06-2011, 09:52
När det gäller träd är provinens "allt" vad gäller härdigheten. Polska björkar har svårt att överleva här i Umeå, de vintrar in för sent och får vinterskador och blir mycket fulare än björkar uppdragna i Umeå eller Finland. Dyker det upp en fröplanta som visar oväntad härdighet behåller avkomman i stor utsträckning den egenskapen, det räcker ju ofta att ett exemplar får egenskaper som gör att det överlever för ett en "strain" ska uppstå (och jag har helt tappat vad strain kallas på svenska, motsvarar avelslinje på djur).
Aqvakul
12-06-2011, 10:01
Jag tror den har stora chanser att klara sig ute, skyddat i zon 2. Här i Skåne går de i princip aldrig ut, trots tidvis tuffa vintrar.
Jag tittade på utbredningen för arterna, och jag tippar att den tål låga temperaturer (den amerikanska föräldraarten går upp till New York), men att den kanske har problem med våra kalla & regniga somrar.
Förmodligen funkar den inte vid vårt sommarställe, men kanske hos bekanta i södra Stockholm. Den är i så fall precis "på gränsen".
Vad är, i princip, det bästa när man har en sån här "på gränsen" växt? Är det bättre att plantera den som liten så den får vänja sig vid klimatet innan den tittar upp ur snön, eller är det bättre att låta den samla styrka något år till på frostfri balkong innan man planterar ut den?
Huggorm
12-06-2011, 12:06
Hur blir londonplatanen i andra generation, kan den tänkas dra iväg bakåt åt någon av de ursprungliga arterna? Jag gissar att den amerikanska platanen är betydligt härdigare än den orientaliska, så har man tur kanske en fröplanta fått lite mer av den farföräldern i sig. Och vem vet, just den här fröplantan kanske blivit ännu bättre än stockholmsplatanen, det kanske är en blivande "sundsvallsplatan" eller något sådant
CITAT (Aqvakul @ 12-06-2011, 11:01)  Jag tror den har stora chanser att klara sig ute, skyddat i zon 2. Här i Skåne går de i princip aldrig ut, trots tidvis tuffa vintrar. Visst är det plataner på Clementstorget o Knut den stores torg? CITAT (Azur @ 12-06-2011, 12:47)  Vad är, i princip, det bästa när man har en sån här "på gränsen" växt? Är det bättre att plantera den som liten så den får vänja sig vid klimatet innan den tittar upp ur snön, eller är det bättre att låta den samla styrka något år till på frostfri balkong innan man planterar ut den? Antar att det är lite olika beroende på växt, men man kan ju plantera ut den på friland och sedan täcka/skydda den de första vintrarna tills den etablerat dig ordentligt på sin nya växtplats!
Aqvakul
13-06-2011, 19:16
CITAT (Azur @ 12-06-2011, 12:47)  Vad är, i princip, det bästa när man har en sån här "på gränsen" växt? Är det bättre att plantera den som liten så den får vänja sig vid klimatet innan den tittar upp ur snön, eller är det bättre att låta den samla styrka något år till på frostfri balkong innan man planterar ut den? I princip är småplantor mindre härdiga och det talar för att försöka vänta ett år. CITAT (KRT @ 12-06-2011, 16:22)  Visst är det plataner på Clementstorget o Knut den stores torg? Måste nog kolla upp det, men annars är det gott om dem inte bara i Malmö utan också i Lund. Vi har ett trettiotal i bostadsområdet här i södra Lund, varav hälften planterades på 80-talet och resten för sex år sen. Alla växer och mår bra. De senast planterade har drabbats av tre ganska hårda vintrar 2005-2006 och 2009-2011...
Huggorm
13-06-2011, 19:18
I Århus, Danmark finns också gott om plataner, och det ligger längre norrut än både Malmö och Lund.
Aqvakul
13-06-2011, 19:37
CITAT (Huggorm @ 13-06-2011, 20:18)  I Århus, Danmark finns också gott om plataner, och det ligger längre norrut än både Malmö och Lund. Lund ligger delvis lite högt och inte vid kusten, så jag tror nog att klimatet är förmånligare i Danmarks näst största stad. Breddgrader ska man inte stirra sig blind på. När jag var i Edinburgh för två år sen konstaterade jag raskt att växtklimatet var minst en, kanske två, växtzoner lägre än i Lund - trots att det ligger lite längre norrut.
Huggorm
13-06-2011, 19:39
CITAT (Aqvakul @ 13-06-2011, 20:37)  Lund ligger delvis lite högt och inte vid kusten, så jag tror nog att klimatet är förmånligare i Danmarks näst största stad. Breddgrader ska man inte stirra sig blind på. När jag var i Edinburgh för två år sen konstaterade jag raskt att växtklimatet var minst en, kanske två, växtzoner lägre än i Lund - trots att det ligger lite längre norrut. Det är sant. Småländska höglandet är ett annat tydligt bevis på detta fenomen.
CITAT (Aqvakul @ 13-06-2011, 20:37)  Lund ligger delvis lite högt och inte vid kusten, så jag tror nog att klimatet är förmånligare i Danmarks näst största stad. Breddgrader ska man inte stirra sig blind på. När jag var i Edinburgh för två år sen konstaterade jag raskt att växtklimatet var minst en, kanske två, växtzoner lägre än i Lund - trots att det ligger lite längre norrut. Klimatet i Lund är tom något strängare än i Malmö, i vintras kunde det skilja upp emot 5-6 grader mellan städerna (malmö varmare så klart  )..... Var i söder, ner mot St Lars eller Nilstorpshållet???
Alexander-VG-zon3
13-06-2011, 21:45
CITAT (Aqvakul @ 13-06-2011, 20:37)  Breddgrader ska man inte stirra sig blind på. Nej det ska man inte göra  , det kan bli fel ibland, Ryssland inland blir ju inte automatik vintervärmer bara för det är söder ut. Århus har nog ett väldigt milt klimat.
Orkidétjuven
13-06-2011, 23:00
Kan du inte försöka göra om den till en bonasi, så kan du behålla den i krukan?
Huggorm
14-06-2011, 16:13
CITAT (Orkidétjuven @ 14-06-2011, 00:00)  Kan du inte försöka göra om den till en bonasi, så kan du behålla den i krukan? Annars var det en viss välkänd svenskamerikansk trädkonstnär som jag glömt namnet på, som formade en växande platan till en fotölj. Det kanske kan vara ett alternativ i vardagsrummet?
Karin i Höör
15-04-2012, 18:25
CITAT (KRT @ 12-06-2011, 16:22)  Visst är det plataner på Clementstorget o Knut den stores torg? Ja, det är plataner på Clemenstorget i Lund.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|