Järfälla
12-06-2011, 07:42
Någon som känner igen dessa blad? Ludna runda blad.Tänkte spara dem för att se vad det blir, men är lite rädd att det är ett "farlig" ogräs?! (sen kan man ju undra vad stjärnflockan drabbats av med sina bruna blad).
Gunilla T
12-06-2011, 08:02
Ogräset vet jag inte men stjärnflockan har drabbats av minerarflugan som lägger sina larver i växtens blad. Får nog säga att det är omöjligt att bli av med. Jag har tagit bort flera plantor och under några år klippt bort alla blad som blivit bruna på de två resterande plantorna i hopp om att bli av med detta men det hjälper inte. Avfallet har satts i påsar för brännbart...
Så mina stjärnflockor lever farligt just nu...
fridsbacka
12-06-2011, 09:00
har likadana blad i min rabatt och det åker väck =)
Vet inte vad ogräset heter men det blir gula blommor först och sen blir de som bruna fröbollar med frön som är som krokar och hopplöst fastnar i hund- och kattpälsar. Sprider sig så gräv bort den.
Helén
Järfälla
12-06-2011, 19:58
Ok, då åker ogräset väck direkt. Tusen tack!
Jösses. Jag som älskar mina stjärnflockor och har så många... Typiskt. Vad ska man ersätta dem med månne.
@Järfälla: Bladen påminner mig om
löktrav - de tidiga bladen är rundade så där, senare blir de mer vasst naggade. Mosa ett blad mellan fingrarna och se om den luktar lök.
Nejlikrot heter den rackarn.
Det finns faktiskt en trädgårdsvariant av den, så har du planterat nejlikrot där så är det ju en annan sak, den ska nog inte sprida sig som den vilda varianten. Trädgårdsvarianten har oranga blommor medan den vilda har gula.
Jag avskyr den som sagt för att när den blommat ut blir fröna som en liten kardborre som fastnar i mina husdjurs päls, och så ploppar den upp lite överallt i trädgården. Som tyr är sitter den inte så hårt, är ganska lätt att rensa bort.
Helén
Järfälla
13-06-2011, 19:14
Jag har aldrig planterat nejlikrot, men ogräset har jag aldrig sett förr. Måste väl ha kommit hit genom köpepåsar kogödsel. Om inte nåt djur burit hit det förstås.
Ogräset är ett mindre problem jämfört med alla mina stjärnflockor som ser bedrövliga ut. Och jag kommer inte på någon bra ersättare som är "vävarväxt" och fyllig, och vaknar tidigt om våren, den är ju så perfekt, robust och söt samtidigt. Hoppas snart de får sig nån svensk fiende så vi slipper den dumma minerarflugan!
smuleborg
13-06-2011, 19:44
CITAT (Gunilla T @ 12-06-2011, 09:02)

Ogräset vet jag inte men stjärnflockan har drabbats av minerarflugan som lägger sina larver i växtens blad. Får nog säga att det är omöjligt att bli av med. Jag har tagit bort flera plantor och under några år klippt bort alla blad som blivit bruna på de två resterande plantorna i hopp om att bli av med detta men det hjälper inte. Avfallet har satts i påsar för brännbart...
Så mina stjärnflockor lever farligt just nu...
Ja, men är det inte så att
den enbart angriper stjärnflockan? Vi har stjärnflocka i utkanten (bakom björken), och kan leva med det. Knipsar - i den mån vi prioriterar - bort synligt angripna blad. I den plantering vi har, är det inte en stor sak.
Gunilla T
14-06-2011, 07:43
Det verkar vara så att det är stjärnflockan som är favoritväxt, jaa. Men - jag fick massor av minerargångar på beståndet av bolltistel också. Om det är samma insekt vet jag inte, det finns ju andra insekter som gör likadant. Vissa år kan man se ordentliga angrepp även på alarnas blad, verkar dock inte skada träden.
Skulle ändå ta bort bolltisteln ur trädgården så det gjorde ingenting men stjärnflockan vill jag gärna ha kvar men då får man nog acceptera de bruna bladen..
Kikade faktiskt lite extra på mina stjärnflocka och de har också sådana där angrepp på vissa blad. Har aldrig märkt det tidigare, och det får för min del vara, växer så mycket annat omkring så det stör inte direkt.
Helén
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.