Full version: Meconopsis
Myosotis
Äntligen har jag blommande meconopsis yahoo.gif , fick plantorna av en snäll odlait för två år sen. Nu har de första blommorna blommat över och då undrar jag om jag ska ta bort frökapslarna? Det skulle vara kul att få egna frön, men plantorna kanske försvagas om de lägger en massa energi på att producera frön första året? Förlängs blomningen om man tar bort dem?

octachoron
Senaste råden är att låta frökapslarna vara kvar.
Stängeln/bladrosetten med förkapslar kommer tydligen att dö i alla fall. Man ska se till att vattna och ha mullrikt runt plantorna så de hinner /orkar bilda nya bladrosetter som överlever till nästa år.
lavendelgården
Låt frökapslarna sitta kvar. När de mognat kan du ta någon och så i kruka. De gror lätt. Vattna inte för mycket - då ruttnar dom . Detta är mina erfarenheter. Lycka till!
Åsa
kerstin z5-6
Nej du kan låta fröna sitta kvar och mogna.På meconopsis "Fertile blue group" som är den vanligaste numera,överlever tom de rosetter som redan blommat, i flera år.De tar ingen ska av att sätta frö.men de är hungriga växter så näring efter blommningen -eller för uppskattas alltid
josohl
Nån som har blå begsvallmo och mördarsniglar? Hur gör ni? Verkar vara bästa godis. Jag köpte två plantor idag och har redan plockat bort 4 sniglar från dem trots att det knappt är kväll... Verkar inte lovande.
Myosotis
Tack tack! Då får de sitta kvar smile.gif

Nej josohl, jag har inga mördarsniglar (än), tack och lov. Vad jobbigt, hoppas någon annan har några tips.
duo2010
CITAT (josohl @ 12-06-2011, 19:36) *
Nån som har blå begsvallmo och mördarsniglar? Hur gör ni? Verkar vara bästa godis. Jag köpte två plantor idag och har redan plockat bort 4 sniglar från dem trots att det knappt är kväll... Verkar inte lovande.

Hej
vi har mckt mördare hos oss men aldrig ngn hos bergsvallmon. Skulle tro att du fick med dem i plantjorden. Uch så tråkigt, men du får väl hålla plantorna under uppsikt så du får bort dem fort o kvickt.
Hälsningar Gunilla
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon