Full version: Bevattningstimer
lottaklang
Jag undrar vilket märke som är mest hållbart när det gäller bevattningstimer i växthus.
Jag har själv haft gardena men dom går ju lätt sönder.
När jag varit i kontakt med Gardenas support så påstår dom att jagvarit slarvig och ej tagit in timer så den har fryst sönder.
Men så är inte fallet.
Är det någon som har lite tips?
asaleo
Jag har inte använt bevattningstimer så mitt svar passar kanske inte här men jag vill ändå passa på och berömma "Vanlet-Florafeed mod 10" som för mig har fungerat i ca 25 år utan större problem. (Man måste rengöra ibland)
Funktionen är att vattnet ständigt sipprar fram till kärlet (reglerbart) varefter det töms ut till bevattningspunkterna när kärlet har fyllts. (ca 3,5 liter) När man vill ha gödning med fyller man ett separat gödningskärl med gödningsblandning. 20 ml tippas i för varje 3,5 liters tömning.

Jag har inte kollat om den fortfarande finns kvar. Plantagen hade den förra året.
Apparaten rekommenderas.
Hälsningar
Davidoff
Har Hozelook och den funkar. Men några långtidsprov har jag inte gjort (2 mån :-).
Illvitore
Kanske att det inte är detta som du söker men jag installerade en HYDROMAT TERMO DROPPBEVATTNING
Det var inte allt för krångligt att få den att funka och billig var den med.
Se länk

http://www.willabgarden.se/fullpost.asp?Av...0667&page=1

Lycka till

/V
gallstax
En granne har 2 års erfarenhet av Hydromat Termo, vilken fungerar utan problem.
Skall själv skaffa den nu, dessutom till kampanjpris.
tinnak
Min Hozelock bevattningstimer är nu inne på fjärde säsongen och fungerar helt utan anmärkning. Fattas bara, kostar den över 400 kr så skulle det bli dyra tomater annars.
zynk
Hej!
Är så tacksam för alla tips om bevattning. Köpte en hydromat förra året men tyckte det var allegros för krångligt. Sen tror jag också mina tomater o andra växter mår bra av en "torrperiod" och inte ständigt vara blöta. Vad har ni för system med slangar från timern? Jag undrar om jag helt enkelt kan koppla hydromatens slangar till timer? Vad tror ni?
Honung
Jag har kopplat hydromatens slangar via en vanlig trädgårdsslang till en Hozelock timer, struntat i hydromatens näringsgivare eftersom den bara trasslade.
Det har funkat perfekt i tre säsonger. Man ställer in exakt när det ska vattnas, hur länge, man kan ha olika för olika dagar etc. Jag har kunnat lämna växthuset utan tillsyn i två veckor utan problem.

Jag har den här modellen:
www.hozelock.com/watering/auto-watering/water-timers/ac-pro-414.html

Köpte bara timern, inte regnsensorn. Tror timern kostade typ 700 kr för tre år sedan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon