lollinona
Har någon bild eller tips på hur jag skall göra en fästanordning så klematisen växer upp på trästolpar? Samma gäller klätterros.
Finn Klematis
Hej!

Klematis klättrar med bladskaften. Slå i långa spikar halvvägs
in i stolpen runt om ca. 20 cm. upp, gör samma längst upp på
stolpen. Spänn ståltråd mellan spikarna.
Obs. Klematis Diversifolia och Integrefolia klättrar inte.
Dom får Du binda fast vid trådarna.
Detsamma får Du göra med roserna.

Finn
lollinona
Hur är det med summersnow, behöver jag binda den också? Och hur binder jag dem iså fall, med sytråd?
Gunilla T
Klematis skall inte bindas upp med undantag från de sorter som Finn nämnde. Klematis klättrar själv men behöver något att klättra på som de kan slå sina blad runt.

Du fick ett tips av Finn, ett annat förslag är att klä in stolparna med hönsnät eller såna här gröna nät som finns på byggfirmor. Skall du ha Summersnow så behövs verkligen något stabilt, det blir en jätteklematis av det.

Rosor måste bindas upp t.ex. med grön metalltråd som finns på handelsträdgårdar.
PillaNilla
CITAT (lollinona @ 12-06-2011, 10:13) *
Hur är det med summersnow, behöver jag binda den också? Och hur binder jag dem iså fall, med sytråd?

Jag har en summersnow och den klättrar med bladskaften.Dock har jag fått skruva i skruvar med tråd (trädgårdstråd) mellan eftersom den klättrar mot en trästolpe men då klättrar den fint!Sytråd blir nog för klent så det behöver nog vara en lite kraftigare med ståltråd i.
Lycka till tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon